Anna nosti edellisessä kirjoituksessa
esille Sini Saarelan ja tämän saaman huomion. Saarela on ollut
esillä suomalaisessa mediassa sen verran paljon viime aikoina, että
häneen lienee jokaisella jonkinlainen mielipide. Myös
helluntailaisilla. Tämä on siitä herkullista, että Sini
Saarelassa ja helluntailaisessa ajatusmaailmassa on jotain niin kovin
samanlaista, mutta silti jotain, mitä ei haluta tunnustaa samaksi.
Helluntailaisia aatteita Saarelasta
On aina yliammuttua sanoa, että
”helluntailaiset ajattelevat jostakin asiasta näin”; se on sama,
kuin väittäisi, että jokainen suomalainen tykkää
makkaraperunoista tai että jokainen pappi harjoittelee iltaisin
kasuaalitoimituksia vessan peilin edessä. Kuitenkaan en ole ainoa,
joka on huomannut, että moni helluntailainen on kommentoinut Sini
Saarelan toimintaa kriittiseen sävyyn. Myös Facebook-seinälläni
toivottiin, että Saarela olisi vain äänestänyt kuten kaikki
muutkin, ja sen jälkeen ollut tyytyväinen siihen seuraavat neljä
vuotta. Moni helluntailainen suhtautuu Saarelaan yllättävän
kriittisesti. Ajatus on tasoa, ”On se somaa, kun menee sinne
jonnekin Venäjälle riekkumaan kaiken maailman aktivistien kanssa;
olisi ollut ihan oikein, että olisi päässyt Siperiaan vankilaan!” Tätä vahvistaa vielä se, että todennäköisimmin iso osa helluntailaisista suhtautuu vähintään varauksellisesti Greenpeaceen, Saarelan taustajärjestöön.
Tapaus Sini Saarela
Oma ensireaktioni Saarelaan ei ollut
kauhean erikoinen. Näin ohimennen jossakin uutisissa, että jotkut
aktivistit olivat koheltaneet Venäjällä jossakin
öljynporauslautalla, ja sitten heidät on vangittu. En uhrannut
asialle kovin montaa ajatusta, paitsi ”oliko nyt pakko mennä sinne
väkipakolla vangituttamaan itsensä?” Kun asia alkoi olla joka
paikassa esillä, altistuin asiasta lisäinformaatiolle: syynä oli
ilmeisesti jotain arktisiin merialueisiin liittyvää ja jotain
luonnonsuojelukampanjointia.
IS selvitti Saarelan aikaisempia tempauksia. Sen verran luin, että hän on käynyt kaksi kertaa kiipeämässä
Olkiluodon voimala-alueen nosturiin (2007 ja 2010) ja kerran
laitosportin katolle (2011). Kyse ei ole ollut akrobaattisista
tempauksista, vaan verkkoaidan läpi menemisestä ja itsensä mielenosoituksellisesta köyttämisestä yläilmoihin. Kertaalleen hän on estänyt
kavereineen palmuöljylaivan pääsemistä satamaan Porvoon edustalla
(2007) ja kertaalleen vienyt Finlandia-talon katolle ydinvoimaa
vastustavan lakanan (2011).
Joku voi listausta katsoessaan miettiä, olisiko ollut parempi vain äänestää vaaleissa ja lobata muuna aikana,
jakaa lehtisiä kaduilla ja kirjoittaa mielipidepalstoille. Toisaalta
Saarelalla vaikuttaa olevan tekojensa taustalla järkevät motiivit:
jos hän onnistui kolme kertaa murtautua ydinvoimalan
työmaa-alueelle, se ei välttämättä ollut kovin turvattua
aluetta. Jos poliisikuulusteluissa häntä motivoi ”huoli
rakennusprojektin turvallisuusrikkeistä, joita ei ollut tuotu
julkisuuteen”, se tuskin oli täysin aiheeton. Palmuöljyn vastustaminen ei myöskään ole yllättävää, kuten ei ydinvoiman kritisointikaan .
Saarelan Venäjän-matka päätyi siinä
mielessä onnellisesti, että hänet armahdettiin ja hän pääsi takaisin Suomeen. Kieltämättä on totta, että tämän jälkeen edes ensimmäistä
kertaa ajattelin, että arktiset alueet ilmeisesti jonkun mielestä
tarvitsevat suojelua, eivät vain sademetsät. Ehkä siitäkin
pitäisi siis ottaa selvää. Saarela saattoi siis onnistua.
Sini Saarela ja laki
Saarelan lähestymiskulma asioihin on
hyvin yksinkertainen: jos jokin asia on väärin, siihen pitää
saada vaikuttaa – eikä siinä ole esteenä se, jos vaikuttaminen
ei aina olisi lain puitteissa tapahtuvaa. Hän siis tunnustaa, että
laillisuus/laittomuus ei tarkoita samaa kuin oikea/väärä. Jos
jonkin asian puolesta on tehtävä jotain, se on oikein, vaikka se ei
olisi aina laillista.
On huomattavaa, että Saarelan
ajattelutavassa on sama periaate kuin suurimmalla osalla ihmisistä.
Moni voi helposti väittää, että jokin laki on epäoikeudenmukainen
(esimerkiksi raiskaustuomioiden lyhyet tuomiot ovat kiukuttaneet sosiaalisessa mediassa). Kuitenkin
lain nähdään olevan jotain sellaista, mitä ei noin vain voi
rikkoa. Useimmiten tyydytään siihen, että joku on laitonta, ja
annetaan asian olla.
Saarelan tapauksessa oikea on
muodostunut niin tärkeäksi, että se oikeuttaa lain rikkomisen.
Itsensä köyttäminen nosturiin on sallittua, kun sillä voi
osoittaa ydinvoimateollisuuden ongelmia; Venäläiselle öljynporauslautalle
kiipeileminen on sallittua, vaikka se veisi Venäläiseen vankilaan –
kunhan se herättää ihmiset ajattelemaan Jäämerta ja
luonnonsuojelua.
Kuitenkaan Saarelan toiminta ei ole
vahingoittanut ihmisiä toiminnallaan: hän ei ole räjäytellyt
palmuöljylaivoja tai öljynporauslauttoja. Rahallista vahinkoa
varmasti on tullut (vähintään erilaisten töiden keskeytymisenä),
mutta kun sen nähdään olevan pois epäeettisestä toiminnasta, se
tuskin Saarelaa liikuttaa. Mitä syytä on surra rahojen puolesta,
jotka muutenkin tulevat likaisesta lähteestä? Jos otetaan vähän
räikeämpi esimerkki, niin harvempi olisi myötämielinen, jos
ihmiskauppiaat vaatisivat poliisitutkinnan ajalta korvauksia siitä,
että heidän kaapatut ja työhönsä pakotetut huoransa eivät saa
tehdä töitään. Aina tulojen menetystä ei voi surra.
Helluntailaiset ja (Suomen) laki
Helluntailaisesta näkökulmasta
katsottuna Saarelan perusajatus on hyvin tuttu. Ihmisten tekemät
lait voivat olla ristiriidassa sen kanssa, mikä on aidosti oikein
(Jumalan näkökulmasta). Jos siis ihmisten käskyt ja Jumalan käskyt
ovat ristiriidassa, silloin ”enemmin on toteltava Jumalaa kuin
ihmistä”. Raamattu nähdään Jumalan ilmoituksena, joka on
kaiken yläpuolella – ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että
Jumala on kaiken luonut ja on koko maailmankaikkeuden kovin tyyppi.
Jos siis rikotaan Suomen tai jonkun muun maan lakia, joka on
ristiriidassa Raamatusta tulkittujen periaatteiden kanssa, se
perusteltaisiin sillä, että Jumalan käskyjen noudattamatta
jättäminen on pahempi kuin ihmisten lain rikkominen.
Suomalaisessa kontekstissa on hieman
vaikeampi keksiä tapauksia, joissa helluntailainen näkisi lain
olevan ristiriidassa Jumalan käskyjen kanssa – tai siis siinä
muodossa, että ihminen joutuisi tekemään jotain, mikä on
ristiriidassa Raamatun kanssa. Luonnollisesti monella
helluntailaisella on tiukka mielipide parisuhdelainsäädännöstä
ja esimerkiksi aborteista. Kuitenkin nämä ovat yleisiä lakeja;
ketään ei vaadita esimerkiksi kadulta mukaan abortoimaan ketään,
ja lääkärikin voi erota virastaan, jos ei muulla tavalla pysty
välttämään abortointia. Perustuslakiin ei ole kirjattu, että
jokaisen pitää abortoida vuosittain muutama sikiö tai uhrata
teurasuhreja presidentti Niinistölle (Rooman keisarikunnan tapaa mukaillen). Kenenkään ei ole pakko tehdä niin, jos ei itse tahdo.
Suljettujen maiden lakien uhmaaminen
Kun liikutaan hieman Suomen
ulkopuolelle, päästään luonnollisesti tekemisiin jo lain
rikkomisen kanssa oikeuden nimissä. Raamattujen salakuljettaminen
Neuvostoliittoon oli yhteen aikaan mielenkiintoinen harrastus, jossa
käytettiin kaikki mahdollinen mielikuvitus, ja joka pohjustettiin
kunnon polvirukouksella. (Joskus vanhojen tekijöiden
seikkailutarinoita kuunnellessa tulee mieleen, että se oli myös
helluntailaisuuden hyväksymä extreme-harrastus, jossa sai
väristyksiä enemmän kuin rakettikäyttöisellä BMX-pyörällä ajamisesta.)
Jumalan Sanan levittäminen itänaapuriin oli tärkeämpää kuin
mikään lainsäädäntö, joka asettui tätä vastaan.
Mielenkiintoista oli, että tuskin kukaan helluntailainen olisi edes
kritisoinut tätä toimintaa, vaikka se oli laitonta. "Mitä sitten, että se oli laitonta?"
Venäjä on ollut jo tovin sen verran
avoin, että sinne saa viedä Raamattuja ihan matkalaukussa tai
peräkärryssä. Kuitenkin tämänhetkinen poliittinen kehitys antaa
monelle epäilyksiä siitä, että tulevaisuudessa Raamatut pitää
taas pakata auton rakenteisiin. Miten asian käy, on epävarmaa; moni
helluntailainen kuitenkin uskoo, että tuskin tarvitsee odottaa
montaa vuosikymmentä, kun Raamattu ei saa enää olla
käsimatkatavarana.
Toinen vastaava esimerkki liittyy
evankeliointiin maissa, joissa se on yksiselitteisesti kiellettyä.
Kuitenkin, vaikka laki sanoisi mitä, se ei estä helluntailaisia
soluttautumasta mukaan, vaikuttamasta naapurustoon ja jakamasta
traktaatteja ja Raamattuja. "Mitä siitä, että se on laitonta –
enemmin on toteltava Jumalaa."
Armeija ja sotiminen
Yksi keskustelu liittyy myös armeijaan
ja sotaan. Nykyään kokonaisuus on paljon helpompi, koska
valintalistalta löytyvät aseeton palvelus ja siviilipalvelus.
Menneinä aikoina asia oli kuitenkin vaikeampi. Sotien aikoihin
helluntailaisuudessa käytiin kovaa vääntöä siitä, onko oikein
tarttua aseeseen ja tappaa toista ihmistä – oli toinen vihollinen
tai ei, niin siinä saattaa olla lähettämässä jotakuta helvettiin
tai tappamassa uskonveljeä. Jeesuksen etiikan ja Vuorisaarnan opetusten nähtiin olevan liian räikeässä ristiriidassa tämän kanssa.
Joitakin helluntaiveljiä pääsi kiväärikomppanian eteen, koska he
kieltäytyivät tarttumasta aseeseen. He siis maksoivat hengellään
siitä, että tottelivat käsityksensä mukaan enemmän Jumalaa kuin
ihmistä. Toisaalta taas jotkut puolsivat maanpuolustusta ja Suomen
puolustamista diktatuuria vastaan. Vihollisten tappaminen sodassa oli
pienempi paha kuin se, että koko Suomi vallataan, ja kristillisyys
ei enää ole mahdollista. Keskustelu on tässä asetelmassaan
historiaa, mutta sillä on vielä omia vaikutuksiaan seurakunnissa.
Joistakin seurakunnista on helpompi lähteä siviilipalvelukseen kuin
armeijan kurkkusalaattipukuun.
Ylinopeus
Suhde nopeusrajoituksiin on oma luokkansa, joka ei toimi ollenkaan samalla periaatteella kuin muu suhde lakiin. Kaikki helluntailaiset eivät ole tunnettuja pyhittyneestä kaasujalastaan (sellaisesta, joka noudattaisi lakia), ja pastorit ovat harvemmin esimerkillisiä tässä suhteessa. Eräs tarina kertoo pastorista, joka ajeli vähän myöhässä Talvipäiville.[1] Hän ajoi ylinopeutta tutkaan, ja kun hänet pysäytettiin, poliisi näki kalatunnuksen hänen autonsa takaosassa ja kysyi pastorilta, "Oletko sinäkin menossa Talvipäiville?" Ilmeisesti useampi pastori oli kaasutellut paikan ohi nopeusrajoituksista piittaamatta kalatunnistetuilla autoillaan.
Jostakin kumman syystä nopeusrajoituksiin suhtaudutaan monesti leväperäisesti, vaikka muuten lain noudattamista voitaisiin vaatia johdonmukaisesti. Tämä saattaa kuitenkin heijastella enemmän kontekstiaan eli yleistä suhtautumista nopeusrajoituksiin: ylinopeutta ei pidetä yleensä suoraan lain rikkomisena ("Ne ovat vain ohjeellisia", "Ei poliisi sakota, jos ei aja yli 10 % ylinopeutta", "Kyllä se on ihan ymmärrettävää, kun nyt on kiire."). Ylinopeus ei ole suoraan väärin, mutta silti niin pitää ajaa, koska muuten poliisi sakottaa. Samoin "kohtuullinen" ylinopeus sallitaan helposti itselle; "kohtuullinen" on tässä hyvin kontekstisidonnainen.
Koska suhde nopeusrajoituksiin on oma kokonaisuutensa ja noudattaa lähinnä ympäröivän kontekstinsa logiikkaa, en käsittele sitä tässä syvemmin. Keskityn siis tulevassa analyysissäni enemmän edellä kuvaamani lainrikkomisen problematiikkaan.
Mitä yhteistä, mitä eroa?
Saarelan ajattelusta ja
helluntailaisuudesta löytyy paljon yhteisiä tekijöitä. Molemmat
ajattelevat, että on asioita, jotka ovat tärkeämpiä kuin
lakitekstit. Siinä, missä helluntailainen laittaa rahaa kolehtiin
Raamattujen salakuljettamiseksi suljettuihin maihin, Saarela käy
öljynporauslautalla vierailulla. Kun helluntailainen lähtee
lähetystyöhön Saudi-Arabiaan, Saarela sitoo itsensä Olkiluodon
ydinvoimala-alueen nosturiin.
Molempien tilanteessa oikeaksi nähty
toiminta on sanoman eteenpäin viemistä. Helluntailaisuudessa se on
sitä, että mahdollisimman moni suljetuissakin maissa oleva voisi
kuulla evankeliumin ja tulla uskoon; Saarelan kohdalla sitä, että
mahdollisimman moni ihminen heräisi ajattelemaan ympäristöä, ja
tämä saisi lopulta aikaan sen, että suuret yhtiöt joutuisivat jättämään
väliin luontoa tuhoavat hankkeensa.
Panoksien nähdään molemmissa olevan
kovat: helluntailaisuudessa on tarkoitus pelastaa sieluja
käristymästä helvetin hornassa; Saarela yrittää pelastaa
arktiset merialueet, jotta sieltä löytyisi elämää vielä
lastenlapsillemmekin. Samoin asetelma on hyvin samanlainen: kun
helluntailainen taistelee ja paastoaa ikuisten sielujen pelastuksen
puolesta, Saarelan kaltainen aktivisti taistelee maapallon
tulevaisuuden puolesta. Kun helluntailainen kokee, että vastassa
ovat helvetin joukot, Saarela ratsastaa kohti ylikansallisten
yhtiöiden tuulimyllyjä.
Konkreettisena erona helluntailaisen ja
Saarelan toiminnassa on se, että helluntailaiset ovat hyvin
maltillisia kampanjoinnissaan ja yleiseen mielipiteeseen
vaikuttamisessaan – saati sitten, että kiipeilisivät nostureihin
tai lähtisivät laittomiin mielenilmaisuihin. Tämä on toisaalta
hyvin ymmärrettävää: räikeämmät tempaukset saisivat vain
negatiivista mediahuomiota,[2] kirkostaeroamisaaltoja tai muokkaisivat ihmisten kuvaa uskosta
vielä negatiivisemmaksi. Sen sijaan luonnon puolesta on helpompi
kampanjoida: esimerkiksi ilma on sellaista, että jokainen mielellään
hengittää sitä ilman kaasunaamaria. Sitä soisi riittävän ihan lapsenlapsillekin asti.
Saarelalla ja helluntailaisuudella on
yhteistä se, että lakia vastaan toimiminen saa tuskin kovin
vaarallisia piirteitä. En oleta, että Saarela käy
tulevaisuudessakaan räjäyttämässä niitä palmuöljylaivoja tai
ampuu kiikarikiväärillä Olkiluodon toimitusjohtajaa. Samoin on
vaikea kuvitella helluntailaisia räjäyttelemässä
aborttiklinikoita tai kylvämässä napalmia Setan päämajaan tai
Jehovan todistajien valtakunnansaleille.
Miksi eroa ei nähdä?
Helluntailaisuudessa ja Saarelalla on
yhteistä erityisesti se, että lain yläpuolella nähdään jokin,
joka tekee laeista suhteellisia. Yhteistä ja jaettua löytyy hyvin
paljon. Kuitenkin helluntailainen voi pitää Saarelan toimintaa
yksiselitteisesti typeränä ja tuomittavana. Mistä tämä johtuu?
Mistä johtuu, että kaikkea sitä jaettua ei osata nähdä, ja
toisaalta sitä ei osata arvostaa?
Ensimmäinen syy on ”se on ihan eri
asia” -perusselitys. Uskossa on kyse Jumalasta, Hänen tahdostaan
ja ihmisten iankaikkisesta pelastuksesta (kenet haluat sinne helvetin
hiilipannulle kärisemään?); luonnonsuojelussa on kyse ”vain”
ajallisesta asiasta. Helluntailainen voi melkein loukkaantua, kun
asiaa yrittää selittää auki: ”Eikö siinä nyt ole mitään
eroa, että suojellaanko jotain jäävuoria vai pelastetaanko
ihmisten ikuisia sieluja, haloo!?”
Vettä myllyyn lisää myös se, että
jokin saa monet kristityt varpailleen luonnonsuojeluaatteen edessä.
Yksi syy voi olla se, että moni helluntailainen näkee erityisesti
luonnonsuojelun jollakin tapaa kilpailevana kokonaisuutena
kristinuskon perussanoman kanssa. Ehkä ajatellaan, että jos
hurahdetaan oikein paljon vihreistä arvoista, ei keskitytä enää
tärkeimpään eli Kristukseen. Samoin kokonaisuuteen voi vaikuttaa
se, että Suomen vihreä puolue ei ole pelkästään vihreiden
arvojen kannattaja, vaan liberaalien ja sateenkaariarvojen.
(Helluntailainen ekologia ja ekologian teologia ja ekoteologia ovat
monimutkaisempia asiakokonaisuuksia, ja käsittelen niitä mieluiten
omana kokonaisuutenaan myöhemmässä postauksessa – kunhan vain
saan kirjoitettua ensin sarjani kasteesta ja kaikesta mahdollisesta
muusta. Lupaan paljastaa jännyyksiä.)
Onko kuitenkin niin, että meillä on
kyseessä ihan eri asia, kun puhutaan pelastuksesta ja
luonnonsuojelusta? Totta kai ymmärrän sen, että niissä on kristillisestä näkökulmasta ihan
eri kokoluokan asioista kyse. Kuitenkin molemmissa on kyseessä
jonkun pelastaminen; jos ei sitten yksittäisten ihmisten, niin
maailman. Periaate, jolla asioita käsitellään, on hyvin
samanlainen. Helluntailaisessa viitekehyksessä olisi hyvä ajoittain
irrottautua siitä ylemmyydentunteesta, jonka kautta helposti
katselee muita aatteita.
Miten tästä pitäisi puhua?
Helluntailainen perustelee helposti
asiat Jumalalla ja Jumalan tahdolla. Kuitenkin on hyvä muistaa, että
voi olla myös muita periaatteita, joiden perusteella oikeutus
lainrikkomiseen pitää pohtia. Kaikki asiat maailmassa eivät ole
suoraan hengellisiä, mutta silti monet asiat ovat kovin
relevantteja, ja niistäkin pitäisi pystyä puhumaan järkevästi.
Esimerkiksi kysymykset ”Mikä on esimerkiksi raja sille, mitä saa
tehdä luonnon puolesta?” tai ”Kuinka pitkälle saa mennä
ihmiskauppaa vastaan taistellessa?” ovat kysymyksiä, joissa ei ole
kysymys suoraan sielujen pelastuksesta, mutta kuitenkin hyvästä ja
oikeasta.
Suosittelen, että helluntailaiset
pysähtyisivät miettimään Saarelaa ympäröivän keskustelun
kohdalla, ja avaisivat sitä johdonmukaisesti: ensin eroteltaisiin
yleisellä tasolla suhde lakiin, riittävät syyt rikkoa lakia, ja
sen jälkeen se, saavutetaanko lainrikkomisella ne tavoitteet, jotka
on asetettu. On helppo kritisoida toista, mutta jos itseä voi
kritisoida samoilla argumenteilla, ei kritiikki ole kovin hääviä.
Ensin olisi hyvä, että keskustelussa
pysähdyttäisiin hetkeksi ja arvioitaisiin, miten Saarelaa vastaan
kasatut kommentit vyöryisivät itsen päälle. Lainrikkomisen
hyväksyminen (erityisesti Itänaapurin lain) on kummasti asia, jota
helluntailaisuudessa ei katsota pahalla, jos laki on selkeästi
ristiriidassa Raamatun kanssa. Voisiko nähdä, että on myös muita
asioita, jotka ovat niin ”oikein”, että ne oikeuttavat lain
rikkomiseen? Erityisesti, jos mennään teologian tasolle, niin voiko
Jumalan luomakunnasta huolehtiminen olla tärkeää, jos Raamatusta
löytyy käsky ”viljellä ja varjella” maata (1. Moos. 2:15)? Samoin olisi tässä yhteydessä reilua miettiä, miten ja milloin
sitä lakia voisi ja pitäisi rikkoa, ja millä perusteilla. Kummasti Sini Saarela ja helluntailainen ovat molemmat ehdottomasti samaa mieltä, että on olemassa tilanteita, joissa lakia voi ja pitää rikkoa.
Vasta sen jälkeen, kun on käsitelty suhde lakiin ja esivaltaan, on reilua siirtyä arvioimaan sitä, mitä Saarela tekee – onko se perusteltua, onko se järkevää, onko se kannattavaa? Saarelan toimintatavat ovat voimakkaita, vaikka niitä ei voi kutsua "äärimmäisiksi": hän ei ole tappanut tai kidnapannut ketään eikä räjäyttänyt mitään. Kuitenkin voimakkaita toimintatapoja voi ja saa arvioida. Yksi näkökulma olisi esimerkiksi se, mitä seurauksia tulisi, jos kaikki ajaisivat tärkeinä pitämiään asioita tuolla tavalla: missä rajoissa se olisi toimivaa ja hyväksyttävää? Pitää kuitenkin muistaa, että laki kokoaa ne yhteiset pelisäännöt, jotka pitävät sivistynyttä yhteiskuntaa kasassa. Lain ylenpalttinen relativisointi on tästä näkökulmasta erityisen huolestuttavaa, ja lakia relativisoivaan siitä keskusteluun pitäisi suhtautua tällä vakavuudella (vaikka esimerkiksi helluntailainen yhteisö näkee perustelut tälle keskustelulle tietyissä ääritilanteissa). Lisäksi lainrikkominen on aina vakavaa siinä mielessä, että se leimaa helposti sitä harjoittavan yhteisön.
En usko, että keskustelussa on helppo takertua mustavalkoisiin asetelmiin, vaan liikkuminen harmaalla alueella on varmaa. Samoin voisi ajatella laajemmin Greenpeacen toiminnasta: heidän tarkoituksensa on yksiselitteisesti hyvä, ja he ovat saaneet paljon tuloksia (esimerkiksi he ansaitsevat kiitosta esimerkiksi siitä, että ydinjätteitä ei enää tiputeta mereen). Vaikka jotkut kritisoivat heitä pääasiassa organiaation tasolla läpinäkymättömyydestä raha-asioissa, keskustelu voisi olla mielekkäintä tasolla, jossa pohditaan heidän menettelytapojaan ja sen vaikutuksia.
Tämä sama erottelu (laillisuus ja tarkoituksenmukaisuus) voisi olla tervetullutta myös esimerkiksi siinä suhteessa, missä aktivismista (kuten Greenpeacesta) ja sen toiminnasta puhutaan laajemmin: kun kaksi keskustelua eriytetään, helluntailainenkin pystyy keskustelemaan asiasta helpommin. Kun vauhkoilu lainrikkomisesta on saatu pienellä peiliinkatsomisella asiallistettua, on helpompi tarkastella asiaa neutraalimmin. Tällaisessa tilanteessa uskoisin, että Sini Saarela ja helluntailinen pystyisivät keskustelemaan asiasta saman pöydän ääressä. Vaikka he olisivatkin eri mieltä siitä, minkä asian puolesta kannattaa ja saa rikkoa lakia, he todennäköisesti ymmärtäisivät toisiaan.
---------------
HUOMIOT
[1] On myös mahdollista, että tarinassa oli kyseessä joku muu pastorien kokoontuminen, kuten Veljespäivät. Lainaus on muistinvarainen, mutta tarina olisi uskottava, vaihtaisi siihen kokoontumisen syyksi minkä tahansa.
[2] Näin ekskurssina ei voi välttyä huomioimasta,
että Päivi Räsänen sai viime kesänä poskettoman
mediaryöpytyksen toteamuksestaan, kun sanoi, että Raamattua on
toteltava enemmin kuin lakia – esimerkkinä oli se, jos joudumme
tappamaan viattomia Natsi-Saksan mallilla. On sinänsä hauska huomata – kuten Soinikin – että ympäristöministeri Niinistö saattoi kiitellä Saarelan lainrikkomista ilman suurempia mediaseurauksia, vaikka kyseessä oli sama viesti: lakia saa rikkoa "oikean" asian nimissä. Toki muut puolueet siitä ärähtivät oman mediapelinsä tähden, mutta ei siitä saatu kohua aikaan. Oman lisänsä tuo se, että Räsäsen esimerkki oli hypoteettinen nykyolosuhteissa, mutta Saarelan toiminta on konkreettista.
EDIT: 23.1.2014, 16:16 korjailin epäselviä lauseita ja kirjoitin epämääräisen lopetusosioni uudelleen. 20:37 korjasin värivirheen lopetuskappaleesta.
EDIT: 23.1.2014, 16:16 korjailin epäselviä lauseita ja kirjoitin epämääräisen lopetusosioni uudelleen. 20:37 korjasin värivirheen lopetuskappaleesta.
Aila Ruoho on omassa blogissaan kommentoinut samaa asiakokonaisuutta, tosin hieman eri kontekstissa: http://hitaitaraapaisuja.blogspot.fi/2014/01/vaitiolo-vai-velvollisuus.html
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista