torstai 1. elokuuta 2013

Jumalan kohtaaminen – Ylistys tilana ja kokemuksena, ei musiikkina

Ylistysmusiikki on tullut jäädäkseen. Jos se oli aikanaan pienempi ilmiö, ja Lauri K. Ahonen saattoi 90-luvulla paheksua sitä epäterveenä ja harhaoppisena liikehdintänä Helluntaiherätyksen historiassaan (Päivä, 1994, ss. 356-362), mutta nyt ylistysmusiikki on nuortenkokousten valtavirtaa. Hengellisen laulukirjat ovat kadonneet nuorten mielistä mustavalkoiseen aikaan, kun väki veisaa Hillsong-käännöksiä, Petrus Ahosta ja kaikkea mahdollista muuta. Valtavirtaistumisen näkee myös Juhannuskonferenssissa: aikaisemmin ylistysmusiikki oli keskitetty ylistystelttaan, mutta nyt ylistysmusiikkia riittää käytännössä jokaisessa kokouksessa, ja ylistysteltasta on tehty ylistys- ja teemateltta.

Ylistyskään ei ole ensimmäisessä sukupolvessaan: omassa nuoruudessani lauletut ylistyslaulut ovat lähinnä setin nostalgiaosastoa, jolla saadaan ne vajaa kolmikymppiset laulamaan mukana ääni väpättäen. Muu setti täytetään lauluilla, jotka ovat nähneet päivänvalon pitkällä 2000-luvun puolella, ja joiden tekijöiden nimet eivät sano minulle enää mitään.

Ajoittain niin RV:n palstoilla (lue: mielipidepalstalla), netin keskustelufoorumeilla ja Facebookissa käydään kovaa taistelua siitä, mikä on oikeaa musiikkia seurakunnassa. Ylistyslauluja syytetään siitä, että laulu ei voi olla erityisen rakentava sisällöltään, jos koko ajatus on laulaa kolmesataa kertaa peräkkäin "pyhä pyhä pyhä". Samoin ylistyslauluja syytetään pinnallisuudesta, ja ne asetetaan vastakkain vanhojen virsien juurevuuden ja syvällisyyden kanssa. Ylistyslaulujen puolustajat taas kampanjoivat ylistyskulttuurin puolesta, koska heidän mukaansa laulut johtavat Jumalan kohtaamiseen. Tähän kuitenkin toiset vastaavat, että koko ilmiössä on kyse sielullisesta hötöstä, jossa ei ole Jumalaa löydettävissä. Mikä on siis totuus?

Käsittelen tässä kirjoituksessani ylistystä ensin siitä näkökulmasta, että sitä ei pidä arvioida oikeastaan ollenkaan musiikkina, vaan täysin toisenlaisena ilmiönä, jonka tarkoitus on muodostaa tila Jumalan kohtaamiselle. Tämän lisäksi käsittelen tähän tilan luomiseen liittyviä haasteita ja kokemuksellisten tekniikoiden tarjoamia haasteita.

(Tämä teksti sisältää pohdintaa, joka ei malta pysyä aivan puhtaan teoreettisen pyörittelyn rajoissa. Käsittelen tässä ylistystä näkökulmasta, joka pitää mahdollisena sitä, että ihminen voi olla kontaktissa Jumalan kanssa. Kylmäsorminen sosiologinen analyysi olkoon siis vähän toisennäköistä kuin oppikirjoissa.)

Mitä ylistysmusiikki on?

Suurimmat ylistyspuritaanit ovat jo tuominneet tekstini erämaahan tässä vaiheessa, koska olen tähän asti puhunut ylistysmusiikista ylimalkaisesti eräänlaisena tyylilajina. Monet pitävät äärimmäisenä tärkeänä määritelmää, että ylistysmusiikki ei ole tyylilaji, vaan se määrittyy laulujen sanoman mukaan: kun teksti on Jumalaa ylistävä, laulu on ylistyslaulu.

Ylistyslaulut voidaan jakaa vielä useampiin alaluokkiin. Joku voisi vielä täsmentää, että ylistyslaulut jaetaan ylistyslauluihin, rukouslauluihin ja palvontalauluihin. Tässä jaottelussa ylistyslaulut ovat sellaisia, joissa keskitytään Jumalan eri ominaisuuksien ylistämiseen ja kehumiseen, rukouslaulut ovat ylipäätään pyyntöjä ja rukouksia Jumalalle, ja palvontalaulut ovat lauluja, joissa on henkilökohtaista puhetta Jumalalle. Eli kun laulan "niin suuri Hän on, laulakaa: niin suuri Hän on!" laulan ylistyslaulua, "valtaa sydän Suomen" on rukouslaulua, ja "Sun läsnäolossas mun sydän huokaisee" on palvontalaulua. Kokonaisuutta monimutkaistaa se, että monissa lauluissa kaikki elementit sekoittuivat, joten jaottelu on ajoittain suuntaa-antava.

Kuitenkin on vaikea kiistää sitä, että ylistämiseen liitetään myös nykyinen pop- ja rock-musiikkityyli. Ei siis ole täysin satua, että ylistys on osaltaan myös musiikkityyli. Jos ylistysbändi soittaa haitarimusiikkia tai HC-örinää, kulmakarvat kyllä kohoavat; toisaalta vain jonkun verran tavallisesta poikkeava musiikki ei vaikuta niin voimakkaasti. Jos ylistyssetissä on mukana haitari, jos yhdessä biisissä räpätään tai jos synalla soitetaan harmonisessa mollissa itämaisen suuntaisia melodioita, tämä tuskin saa kenenkään ylistystä juuttumaan kurkkuun.Tämä ei yllätä: ylistysmusiikki on lähellä normaalia listamusiikkia soitin- ja sovitusvalintoineen. Tuttuus on turvallista, ja kukaan ei kiinnitä liikaa huomiota musiikkiin. Jos taas musiikki poikkeaa hyvin paljon totutusta, väki keskittyy musiikkiin huomattavasti enemmän kuin itse ylistämiseen.

Ylistys vs. musiikki? Ylistys tilana

Ylistysmusiikista puhutaan ajoittain tavalla, joka vihjaa, että siinä on kyse aivan muustakin kuin musiikista – kuten tein edellisen kappaleen lopussa. Jos ylistyslaulu on vaikea, ihmiset valittavat, että sen aikana on vaikea keskittyä "ylistämiseen". Samoin "ylistäminen" voi häiriintyä, jos särökitara on liian kovalla (voiko se olla?;), jos sävellaji on liian korkea, jos ylistyksen johtaja keskittyy vain esiintymään, jos laulajilla on liian pienet vaatteet yllään, jos melodiat kiemurtelevat kuin Alppien vuoristopolut, jos säkeistöjä ja muistettavaa on liikaa, jos soittajat mokailevat, tai jos edessä oleva ylistäjä tarvitsisi deodoranttia. Mitä tämä ylistäminen sitten on, jos se ei ole laulamista? Eikö osallistuminen ja laulaminen ole mahdollista, vaikka sähkökitara kuinka ulvoisi (vieruskaverin hienhajuun voi toki tukehtua, ja tämä haittaa laulamista)? Ylistämisessä ei ole ensisijaisesti kyse laulamisesta: siinä on kyse siitä, että kohdataan Jumalaa ylistyksen kautta.

Ehkä suuri osa ylistyssodista (ylistys vs. "oikeat laulut") Itse käsitän, että ylistyslaulut ovat pohjimmiltaan tila. Tällä en tarkoita, että ylistyslaulut olisivat joku mielentila, joka ensisijaisesti pyritään saavuttamaan; tarkoitan tilalla samaa, mitä englannin kielen sana "space" tarkoittaa (vastoin sanan "state" merkitystä). Ylistysmusiikin ja kaiken ylistykseen liittyvän päämäärä on luoda tila, jossa ihminen voi kohdata Jumalan. Se ei ole ensisijaisesti musiikkia tai kuunneltavaksi tarkoitettua; sen tarkoitus on jäädä lopulta sivuosaan ja taustalle, jotta ihmiset voivat sen kautta päästä yhteyteen Jumalan kanssa.

Jos käytetään reipasta kuvakieltä, ylistyksen tarkoitus on luoda soitosta, äänestä, osallistumisesta, eleistä ja sanoista massaa. Tämä massa ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, vaan tämä massa pyrkii luomaan itseensä tyhjän tilan ja areenan. Ylistyksen tarkoitus on se, että ylistäjä pääsee uimaan muodostuneen massan läpi tähän tyhjään tilaan, jossa hän ei ole enää ollenkaan kiinnostunut massasta, äänistä, ympärillä tapahtuvista asioista tai siitä, haisevatko hänen kainalonsa; hän tulee tähän tilaan kohtaamaan Jumalan. Ylistyksessä perusajatus on se, että kun ihminen luo olosuhteet Jumalan kohtaamiselle, Jumala on jo tuossa muodostuneessa tilassa kohtaamassa ihmisen.

Jumalan kohtaaminen

Mikä on se "kohtaaminen", jota etsitään, ja mitä tarkoittaa "Jumalan kohtaaminen"? Tässä vaiheessa kirjaimiin ja lauserakenteisiin sidottu teologia alkaa käydä vaivaantuneen hiljaiseksi, ja mystiikka alkaa puhua. Jumalan kohtaaminen on toisaalta mystinen kokemus, jossa ihminen kokee olevansa Jumalan läheisyydessä; se on kokemus siitä, että Jumala on läsnä. Toisaalta se on enemmän; se on myös kommunikointia Jumalan kanssa. Ihminen voi kokea, että hän voi puhua Jumalalle hyvin suoraan, ja tuntee Jumalan kuuntelevan. Kuitenkin kaikkein eniten tuo "kohtaaminen" on jotain mystistä: ihminen on Jumalan lähellä, ja Jumala tekee jotain, vaikuttaa jollakin mystisellä tasolla ihmiseen. Jumalan kohtaamista ei voi siis redusoida pelkästään tunnekokemukseen, vaan se on suurempi kokemuskokonaisuus, jolla odotetaan olevan vaikutuksia ihmisen elämässä: iloa, rauhaa, vapautumista

Kun perinteinen ylistäjä siis lähtee osallistumaan ylistykseen, hänen ensisijainen tarkoituksensa ei ole osallistua lauluun mahdollisimman hyvin tai seurata bändin soittamaa musiikkia mahdollisimman analyyttisesti. Hänen tarkoituksensa on musiikin ja kaiken tilanteessa olevan läpi löytää se tila, jossa hän kohtaa Jumalan.

Jos ylistyslauluja laulaa kuin mitä tahansa muita lauluja, niistä tuskin saa kovinkaan paljon irti (toki jotkut ovat varsin kauniita; Hillsongin Emmanuel – yksi niistä monista, se nätein – jaksaa edelleen viehättää minua). Ylistyslaulujen laulamiseen kuuluu usein oleellisena osana tämä Jumalan kohtaamisen tilan etsintä; laulut koetaan osittain rukouksena. Jos niitä käytetään pelkästään lauluina, niiden koko funktio lässähtää: kuka haluaa laulaa laulua, jossa on säkeistö ja kertosäe, joissa sanotaan sama asia viiteentoista kertaan?

Ylistyksen uusi määritelmä ja ylistyssodat

Kun ylistysmusiikki ymmärretään omalla tavallaan, keskustelu ylistyslauluista muuttuu väkisin. Jos niitä verrataan vaikka virsien monipuoliseen teologiaan ja elämää lähellä oleviin sanoituksiin, ylistyslaulut jäävät helposti yksipuolisiksi (on vaikeaa keksiä joka kerta kauhean tuoreella tavalla sitä, mikä on kirjoitettu ja laulettu jo sataantuhanteen kertaan). Tämä ei kuitenkaan ole ongelma: tekstit toimivat lauluissa suuntaviittoina ja ponnahduslautoina, eivät itsetarkoituksellisina tekijöinä.

Ylistyslauluja ja ylistyshetkiä tulisi verrata mieluummin rukoushetkiin kuin laulutuokioihin. Jos haluaa pitää hyvän lauluhetken, on mielekästä valita lauluja, joissa on jotain laulamista, ja joissa sanoitukset sisältävät tarinoita ja ovat teologisesti monipuolisempia. Samoin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota soitinosuuksiin ja siihen, että musiikista ei tule tasapaksua. Ylistyksessä tämä ei ole pohjimmistaan ongelma: ne eivät ole yhteislauluhetkiä.

Ylistystaisteluissa voisi olla parempi keskittyä siihen, missä suhteessa millaista musiikkia kannattaa olla seurakunnissa: tuleeko kaiken musiikin olla ylistystä, vai pitäisikö muullekin musiikille olla tilaa? Kysymys on hieman samanlainen kuin se, pitäisikö seurakunnissa olla vain innoittavaa saarnaamista, vai pitäisikö seurakuntalaisille antaa myös syvällisempää raamatunopetusta. Vaihtoehtoisesti voidaan kysyä, pitäisikö seurakunnissa rukoilla vai laulaa. Saattaa olla, että kaikelle on paikkansa.

Toinen tärkeä kysymys on siinä, pitääkö ylistysmusiikkia olla mukana vain sen takia, että kaikki sitä kuuntelevat. Monissa paikoissa kokonaisuus vaikuttaa siltä, että peruskokouksiin on otettu mukaan ylistyslauluja vain siksi, että ne ovat kivoja, tai siksi, että "nuorillekin olisi jotain laulettavaa". Kuitenkin tässä vaiheessa tulee ongelmia: ylistyslaulut otetaan irti alkuperäisestä kontekstistaan (ylistyshetkestä) ja niistä tehdään yhteislauluja. Tuloksena on huonoa ylistystä ja kelvottomia yhteislauluja; huonoa ylistystä siksi, että harva koko tilanteessa lähestyy lauluja ylistyksenä, ja ylistyslaulut eivät usein toimi sellaisenaan yhteislauluina.

Aivoaaltoja ja positiivisia kokemuksia, mutta entä Jumala?

Olen esittänyt ylistyksen lähtökohtaisesti abstraktina tilana, en niinkään mielentilana. Kuitenkin ylistykseen ja ylistystilan luomiseen liittyy voimakkaasti myös kokemuksellinen ulottuvuus, joka on hyvinkin henkinen ja hyvinkin koettava. Ylistyskokouksia voidaan tarkastella myös siitä näkökulmasta, että niissä Jumalan kohtaamisen tilaa luodaan myös hyvin aktiivisesti. Lyhyet, toistettavat laulut, valot, pimeys, massaan sulautumisen kokemus, aktiivinen keskittyminen Jumalaan, intensiivinen rukoilu, tunnelmannostatukset, tunteisiin vetoavat rukoukset ja lyhyet puheet, dramaattiset vaihtelut musiikissa ja ylipäätään musiikilla luotavat tunnelmat ovat hyvin merkittävässä osassa monessa ylistyskokouksessa. Kaikki edellä oleva vaikuttaa voimakkaasti tunteisiin. Voimakkaat positiiviset tunnekokemukset tulkitaan helposti kokemukseksi Jumalan läsnäolosta (jonka yleensä ajatellaan myös olevan tunnekokemus). Kun keskitytään voimakkaasti ajatukseen, että Jumala on läsnä, kun hypitään, taputetaan ja tanssitaan, ja sen jälkeen siirrytään voimakkaasti rytmivetoisesta musiikista voimakkaasti pidätys- ja lisäsävelsointuiseen musiikkiin, sydäntä riipivään jousiosioon ja voimakkaan henkilökohtaista Jumalan kohtaamista painottavaan rukoukseen, positiivista tunnekokemusta estää korkeintaan läpeensä omaksuttu kyynisyys.

Ylistyskulttuuria pohdittaessa joutuu miettimään väkisin kysymystä aitoudesta: jos kerran nämä kaikki tekniikat ovat omiaan synnyttämään ihmisissä voimakkaita tunnekokemuksia, mikä sija on Jumalalla, jonka kohtaamiseen kaiken pitäisi tähdätä? Tai paremmin, onko kaikessa lopulta kyse vain meidän omista kokemuksistamme, vai onko Jumala todella löydettävissä, kun kaikki muu kuoritaan päältä pois? Kysymys ei ole merkityksetön: jos seurakunnan ylistyskokouksissa kasvanut nuori saa Pussycat Dollsien keikalla samoja kokemuksia kuin ylistyskokouksessa, hänelle voi tulla kevyttä raskaampi uskonkriisi. Eikö kaikessa ollutkaan Jumala takana? Kysymys on oikeutettu ja tarjoaa ylistyskulttuurille tarpeellista sisäistä kritiikkiä.

Henkilökohtaiset vastaukseni ovat vaihdelleet ääripäiden välillä. Ajoittain olen vannonut aitojen kokemusten nimeen niin, että ylistyskokouksissa olen suurin piirtein istunut käsieni päällä, että tämähän poika ei nouse, ei nosta käsiään eikä laula mukana, joten renkuttakaa te vain soittimianne. Toisinaan olen taas ajatellut, että dääm, täysillä vaan mukaan, kun kerran ollaan tässä mukana; jos tulee vähän jotain sielullista ekstrahöttöä mukan, niin antaa tulla.

Kokonaisuudessa olisi mielestäni tervettä osata tunnustaa se, että kokonaisuuteen liittyy "sielullisuutta": kaikki kokemamme ei ole välttämättä peräisin Jumalasta, vaan osa väristyksistä on takuuvarmasti ylistyksenjohtajan tummasta baritoniäänestä, taustalaulajien hurmioituneesta veisaamisesta tai värivaloilotulituksesta. Kaikki kokemukset ovat kokemuksia ja kaikki kokemukset ovat aitoja kokemuksia; sen sijaan kaikki kokemukset eivät ole aidosti Jumalasta lähtöisin olevia. Kuitenkaan tämä ei tarkoita, että missään ei voisi olla ollenkaan kyse Jumalasta. Jos ajatellaan, että Jumala on olemassa, ja jos ajatellaan, että tämä Jumala on mahdollista kohdata, lähtökohtaisesti meditatiivisissa ja tilaa luovissa tekniikoissa ei pitäisi olla mitään itsessään ongelmallista: jos erilaiset tekniikat luovat helpommin tilan, jossa on myös henkisesti helpompi keskittyä Jumalaan, se tuskin lähtökohtaisesti haittaa ketään. Jos sen sijaan muut elementit korvaavat aidon Jumalan kohtaamisen, meillä on todellinen teologinen ongelma.

... ja sitten ahdistaa

Omien kokemustensa kanssa aralla tunnolla oleva sielu joutuu helposti jännitetilanteessa sieluntuskiin: mistä minä nyt tiedän, onko tällä hetkellä sydänpohjassa oleva väristys peräisin Jumalasta, vai tuotanko minä itse näitä kokemuksia? Toisaalta tämän ei pitäisi kuitenkaan olla ongelma, koska oleellinen kysymys on "mitä väliä?" Mitä merkitystä sillä on, jos ylistyshetkessä ei osaa erottaa sitä, mikä tunnetila tulee hyppimisestä ja mikä Pyhän Hengen suorasta vaikutuksesta? Jos Jumalan kohtaaminen määritellään kapea-alaisesti niiksi kokemuksiksi, joita tilanteessa koetaan, käsityksemme Jumalan kohtaamisesta on hyvin kapea: Jumalan kohtaaminen on sitä, kun me koemme, että Jumala kohtaa meitä.

Erityisen vaikea tilanne voi olla niillä, jotka toisaalta epäilevät omaa uskoaan ja ovat epävarmoja omien kokemustensa kanssa; erityisesti heillä on ongelmia, jotka epäilevät Jumalan olemassaoloa ja takertuvat kokemuksiinsa todisteena Jumalan olemassaolosta. Monelle tällaiselle lienee vaikea lähestyä ylistystä suurempana kokonaisuutena, jossa tunnekokemus ei ole ensisijainen. Samoin, jos on tottunut siihen, että ylistyshetkessä käydään lataamassa henkiset ja hengelliset akut viikkoa varten, voi olla vaikea suhtautua tunnekokemuksiin coolimmin.

Mikä voisi olla rakentavampi suhtautumistapa kokonaisuuteen? Ehkä se, että näkee koko ylistystapahtuman Jumalan lähellä olemisena ja Jumalan lähestymisenä. Jos Jumalan kanssa kokee asioita, niin antaa kokea; jos ei koe, niin ylistyshetki ei välttämättä ole mennyt pilalle. Tällainen suhtautumistapa auttanee niitä, jotka ovat jääneet omien tunteidensa kyttäämisen ja halkomisen silmukkaan.

Mikä on ylistys tilana tällaisessa suhtautumisessa? Se on edelleen sama mystinen Jumalan kohtaaminen, mutta se ei keskity vain tunnekokemuksena koettavaan Jumalan kohtaamiseen – se rakentuu sen pohjalle, että uskoo, että jos ihminen lähestyy Jumalaa ja luo tilaa Jumalalle, Jumala kohtaa ihmisen, tarkoitti se mitä tahansa, kokemusta tai kokemattomuutta. Se ei kuitenkaan rajoitu kokemuksiin.

In sum

Ylistys on pohjimmiltaan hyvin erilaista kuin tavallinen seurakuntalaulaminen. Se ei pyri olemaan vain laulamista, vaan se on kokonaisvaltainen tapahtuma, jonka tavoitteena on Jumalan kohtaaminen ja kokeminen. Näin ollen oleellista ei ole vain musiikki, vaan se, mihin se johtaa. Tämä tarjoaa myös merkittävän näkökulman keskusteluihin, joissa ylistysmusiikista keskustellaan ja arvioidaan.

Ylistystä on mielekästä pohtia myös siltä kannalta, paljonko siinä koetut asiat ovat todella Jumalan kohtaamista ja paljonko kaikessa on kyse meidän tuottamistamme kokemuksista. Tasapainoinen näkökulma huomioi nämä molemmat, mutta ei ahdistu kummastakaan.

Ylistys on kokonaisuutena huomattavasti suurempi kokonaisuus, ja pelkästään ylistyksen teologia ansaitsisi omat päivityksensä – ja tutkimuksensa, vink vink kiinnostuneille, jo pelkästään ylistyskirjallisuuden hermeneutiikka olisi mielenkiintoinen tutkimusaihe. Palaan kuitenkin joskus asiaan, jos siihen asti pääsen.

13 kommenttia:

  1. Ylistys on todellakin suuri kokonaisuus.
    Jos mennään kielellisille juurille, niin tavallinen Raamatun kreikan sana ylistykselle on ainos, verbinä aineoo.
    Ajan sekulaarissa kreikassa se tarkoitti tarinaa tai kertomusta (mm. Vine's Expository Dictionary). Eli mitä ilmeisimmin esimerkiksi jotakuta sankaria saatettiin ylistää kertomalla tarinoita hänen teoistaan. Raamattuun sovellettuna Jumalan tai Jeesuksen teoista kertominen on heidän ylistämistään. Muun muassa saarnoissa on näin katsottuna paljon ylistystä. Samoin mitä moninaisimmissa lauluissa. Ei vain niissä amerikkalaisperäisissä tietyn kaavan lauluissa, joita nimitetään ylistyslauluiksi.
    Ylistys on nykyään aika usein rajattu kovin suppeasti. Ja ne, jotka eivät ole innostuneet tästä tietynlaisten laulujen laulamisesta kädet kohotettuna, ovat taas tulleet nimetyiksi - hui! - ylistyksen vastustajiksi. Sehän taas kuulostaa melkein Jumalan vastustamiselta!
    Vaikka kyse on lähinnä vain musiikkimausta.
    Palvonta-termi olisi taas ihan oma juttunsa sekin.
    Vaikuttaa, että näillä alueilla mennään välillä "yli sen, mikä on kirjoitettu" ja tehdään omia määritelmiä ja rajauksia.
    Toisenlaisia kuin, mitä Raamatusta löytyy.
    Kaikella kunnioituksella.

    RK

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Ylistyksen kapea määritelmä on saanut myös aikaan antiylistäjiä, jotka eivät oikeasti vastusta ylistämistä sinänsä, mutta jotka eivät vain pääse sisälle ylistyskulttuuriin tai sen teologiaan sellaisena, kuin se normaalisti esitetään. Esimerkiksi viimevuoden konferenssissa nuortenkokouksessa kommentoitiin, että et voi ylistää Jumalaa kädet taskussa (muistaakseni Jaska Huttunen Seinäjoelta); mikään ei vihjannut, että tämä ei olisi tarkoittanut lähinnä fyysistä asentoa. Kummasti tällainen saa aikaan sen, että "minähän kuule vielä istunkin alas, jos sinä sanot, että tämä ei onnistu muuten kuin sinun määrittelemässäsi asennossa!" Joskus mietin, miten pitäisi suhtautua siihen, että kristikansa on ehtinyt tehdä 1900 vuoden aikana yhtä sun toista Jumalankin avulla, vaikka oikea ylistysasentokin löydettiin vasta 1900-luvulla ;)

      Ehkä voisin sen verran pohtia kommenttiasi, että eikös suurin osa modernia ylistysteologiaa pohjaudu juuri VT:n ylistyssanastoon, joka on hepreaksi? Näin ollen UT:n sanojen käsittely voi kyllä tarjota vastapainoa teologialle, mutta ei välttämättä riitä tarjoamaan riittävän suurta pohjaa kokonaisen teologian rakentamiselle. Tämä sama menee myös siinä perinteistä uutta ylistysteologiaa (on siinäkin käsitehirviö!) vastaan, että mielestäni ylistysteologian tekeminen lähinnä heprean sanojen merkitysvivahteiden pohjalta on hieman kyseenalaista; mieluummin ottaisin tarkempaan tarkasteluun koko VT:n (ja UT:n erikseen) käsityksen Jumalan palvelemisesta, ja siitä lähtisin työstämään ylistysteologiaa (ja siitä sen jälkeen sen kontekstualisointia tähän aikaan, jossa kokonaisuudet ovat hyvin erilaisia).

      Poista
  2. Kylläpä kyllä. Yritän itse tietoisesti pysyä objektiivisena enkä muuttua "antiylistäjäksi" ylistysteologiaan pettyneenä. Ei pidä heittää pois lasta pesuveden mukana. Ja nykyisellä ns. ylistysmusiikilla on paikkansa ja paljon hyvää sellaista löytyy. Mm mainitsemasi Emmanuel on ok. Ne eivät ehkä ole juuri minun juttuni, mutta tulee kunnioittaa...

    En välttämättä tiedä, mitä tarkoitat modernilla ylistysteologialla. En ole laajasti lukenut sitä. Monet kirjoitukset tuntuvat yksipuolisilta ylistyksen ylistämisiltä (tai sen vastustamiselta!) eivätkä kovin vakavasti otettavalta teologialta. Ja ne tosiaan perustuvat paljon VT:n sanastoon ja kertomuksiinkin. Se on mielestäni heikkous.
    Meidän pitäisi mielestäni uuden liiton uskovina tutkia etupäässä UT:n opetuksia ja kertovaa kirjallisuutta. Tulee epäilys, että ne on sivuutettu, koska sieltä ei löydy tukea omalla teologialle. Mutta pitää antaa arvo sille, mitä sieltä löytyy. Ja sillekin, mitä sieltä ei löydy ja mitä siellä ei sanota. Se on yhtä tärkeää.

    Tuo ainos -termi oli lähinnä esimerkki siitä, että ylistys-käsite on laajempi kuin miten se usein käsitetään. En suinkaan tarkoittanut käyttää sitä pohjana kokonaiselle teologialle. Proskuneoo-termi olisi toinen, johon voisi syventyä. Nämä sanatkin merkityksineen ovat kyllä huomioitavia, mutta niiden ohella on paljon muuta Uudessa testamentissa esim. opetuksessa seurakunnille, mitä tulisi huomioida. Joku - ilmeisesti ylistyksen edistäjä - totesi, että kun kokoonnnumme yhteen laulamme ennen kaikkea Herralle. Kuulostaa hienolta, mutta Paavali kirjoitti: "opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla". Tämän mukaan meidän tulisi laulaa toisillemme. Ja emmekö me juuri ihmisiä palvellessamme palvelekin itse asiassa Herraamme?

    Toivottavasti tulee aika, että voidaan objektiivisesti yhdessä tutkia tätä aihetta ilman sitä vastakkainasettelua, joka on suurelti vallinnut. Ehkä sitä jo tapahtuukin?

    Tämä mystiikkapuoli on oma mielenkiintoinen - ja sanoisinko: mystinen - juttunsa. Minulle on tullut aikaamme seuratessa mieleen itäisen kirkon mystiikkaa edustavien johtajien hesykasti-kiistat skolastisia vaikutteita saaneiden kanssa joskus 1300-luvulla. Mitään uutta ei tunnu tulevan, kuten Saarnaaja suunnilleen kirjoitti.

    RK


    VastaaPoista
  3. Morjens, kun tämä universumi syntyi tyhjästä sattuman tuloksena (vai loiko sen sittenkin älykäs suunnittelija, asiasta ei vielä vallitse yksimielisyyttä) niin Alussa oli sana "kaikesta voidaan kirjoittaa, ihan mistä tahansa".

    Mutta omasta kontekstistani ja tulkintaperinteestäni käsin odotin myös jotain meidän ex:ien korvasyyhyyn. Ymmärrän toki että kun te itse vielä olette siellä sisällä niin vaikeapa teidän on ulkopuoleltakaan kirjoittaa. Tämä ylistysopetus nyt kuitenkin sai minut ajattelemaan, että "Timo Timo, työläs on potkia veljiä vatsaan".

    Onnea ja menestystä joka tapauksessa teille. Meille on netti pullollaan omia terapiaväyliämme.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Morjen myös takaisin päin. Tarkoitus oli ja on edelleen kirjoittaa myös yhdestä sun toisesta exällisestä aiheesta, mutta tähän mennessä siihen asti ei olla kauhean pitkälle päästy. Kesä on mennyt lähinnä perhe-elämän ja työn yhteensovittamista miettien, joten ne muutamat blogiaiheet, joita olen tänne ruiskinut, ovat käsitelleet lähinnä jotain sellaista, minkä saa nopeasti riipaistua kasaan. Saattaapi olla, että syksyn mittaan ehdin taas enemmän kirjoitella. Itse asiassa tässä koneella on ollut auki yksi kirjoitus, jossa lähinnä tyypitellään seurakunnasta lähtijöitä yhden tutkimuksen mukaan. Eli kyllä jotain sellaistakin on tulossa, kunhan näihin asti päästään.

      Jos on aihe-ehdotuksia, niin kannattaa heittää, ja me mietimme, josko niistä saisi kipinöitä kirjoitukseksi asti. Ideat ovat aidosti ja oikeasti tervetulleita!

      Blogin ajatus on edelleen siinä, että se sisältää kaikkea mahdollista helluntailaisuuteen enemmän tai vähemmän liittyviä aiheita. Tarkoitus ei ole olla UUT:n jatkoryhmä (tai Huitsin alaäänitorvi) eikä myöskään Ylistä ja palvo -veljeskunnan pää-äänenkannattaja. Tarkoitus on kirjoittaa kaikesta mahdollisesta. Ajoittain kirjoitellaan asioita, joissa pysytään hyvin tiukasti sosiologisissa pyörittelyissä, kun taas välissä hyökätään pidemmälle teologian ja ties minkä puolelle. Tämän blogin epistemologisia ja ontologisia käsityksiä ei ole lyöty vielä lukkoon.

      Tämänkertaisen tekstin tarkoitus oli lähinnä toimia yhteisön sisäisenä kommenttina tuohon iänikuiseen "Ylistys on väärin, yhyy! -- virret on väärin, byhyy!" -itkemiseen. Samoin se pyrki ymmärtämään sitä, miten ylistys(musiikki) hahmotetaan implisiittisesti helluntailais-karismaattisuudessa. Se, uskooko ylipäätään jonkun jumaluuden olemassaoloon, ei ole kauhean merkittävä tekijä tätä tekstiä lukiessa; oleellista on ymmärtää, että helluntailaiset pyrkivät jumalansa kohtaamiseen ylistyshetkissä, ja tämä värittää niiden sosiaalista ja hengellistä funktiota. On totta, että olisin voinut jättää kokonaisuudesta pois Jumalaan viittaavan kokonaisuuden, ja tehdä näin tekstistä lähestyttävämmän suuremmalle yleisölle. Tällä kertaa valitsin puhua tarkemmin helluntailaiselle yleisölle, jolle kirjoituksen asia on kaikkein relevantein.

      Tarkoitus on kokonaisuudessaan toimia jonkinlaisena foorumina laajemmalle yleisölle käytännön rajoissa. Olisi siis mielenkiintoista tietää, minkä näit tässä tekstissä ongelmallisena exällisestä näkökulmasta?

      Poista
  4. Kiitos vastauksesta.

    En tiedä onko tekstissä mitään ongelmallista. Samalla lailla kuin opetuksessa armosta, laista ja Pyhän Hengen lahjoista. Niiden ongelmallisuus on siinä että ne eivät enää puhuttele millään tavoin. En halua loukata mutta vakuuttelut Jumalan armosta ja rakkaudesta, hohhoijaa . Joskus olisin ajatellut että "ei kukaan voi tulla minun tyköni ellei Isä häntä vedä". Onko se sitten niin, ei voi tietää kun ei vedä .

    uskon että joku minua taitavampi ja hoksaavampi kynänkäyttäjä voisi tehdä tekstiisi joitakin exäläisiä huomautuksia. Esim tuo kokemus vs kokemuksen puuttuminen. jopa itse muistan sen kun koin, että tunnelmaa yritetään puristaa ja ravistaa väkeä hereille. Ja monta kertaa ihmettelin sitä kuinka hyvinkin herkästä ja itkuisestakin tilanteesta voi salamannopeasti silmänräpäyksessä vaihtua moodi: "se oli sitten siinä. huomenna klo 11 on seuraava tilaisuus. siunausta kotimatkalle ja penkinkasaajia toivotaan jäävän paikalle. ja miksaaja toivoo että huomenna joku tulee tuuraamaan häntä kun pitää se jonkun käydä töissäkin sillä aikaa kuin me täällä juhlimme".

    Aiheita ainakin yhden olen jo aiemmin esittänyt. En muista miten se silloin muotoiltiin, mutta millä kriteereillä jokin asia voidaan todeta ihmeeksi. Paraneminen nyt ekana tulee mieleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitän kommenteista; ne ovat erityisen tervetulleita! Aina, kun omaa tekstiä kritisoidaan, pitää olla iloinen, koska se tarjoaa mahdollisuuten tarkistaa omia ajatuksiaan ja samalla myös nähdä asioita laajemmin. Näin myös tällä kertaa.

      Itse hahmotan kokonaisuuden niin, että tässä tekstissä ei ole lähellekään kaikkea sitä, mitä minulla on sanottavaa ylistämisestä ja ylistyskulttuurista ja ylipäätään kokemuksellisesta kristillisyydestä. Tässä tekstissä oli tällä kertaa tällainen näkökulma, ja tämä on oikeastaan kommentti erääseen muutamia vuosia vanhaan facebook-keskusteluun. Näin ollen tekstin pointti oli kapea; minulla yleensä tekstit karkaavat aivan vallattomiin mittasuhteisiin, joten olen yrittänyt tehdä vähän lyhyempiä tekstejä. Niissä sitten voi sanoa paljon vähemmän, ikävä kyllä. Näin ollen tämäkin teksti saattoi käsitellä vain yhtä näkökulmaa ylistyskulttuuriin. Ehkä joskus saadaan myös kommentoimastasi näkökulmasta jotain tekstiä tänne, aika näyttää.

      Tuo paranemisjuttu on kyllä edelleen mietinnässä. Kuitenkin uskon, että meidän porukasta suurin guru asian käsittelyssä voisi olla Mr. Kankaanniemi, joten jos hän vain ottaa aiheen kätösiinsä, siitä voi tulla yhtä sun toista. Omalla kohdallani aihe on sellainen, että se vaatisi vähän enemmän lisäperehtymistä, joten siksi ei ole aivan heti kirjoitushorisontissa.

      Poista
  5. Yritän muotoilla toisenkin kysymyksen. Kirjoitit "helluntailaisesta" Jumalan kokemisesta ylistyshetkissä. Miten pitkälti tuo vastaa todellisuutta.?

    Olen järjestänyt seurakunnassa aamurukouksia. Niissä kävi muistaakseni 1-7 ihmistä. Normaali rukouskokous talvikaudella saa 8-10% seurakuntalaisista koolle. Kesällä vähemmän.
    Suurin osa seurakuntalaisista osallistuu varsin heikosti raamattutunteihin, rukouskokouksiin ja evankeliointiin.

    Mikä siis on helluntailainen? Eikö esim ylistys-pohdinta ole marginaalisen ryhmän kädenvääntöä? (Herääkö mr Kankaanniemi jos käytän termiä "heteronormatiivista penkkipunnerrusta"?)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, helluntailaisuuden määrittely on tietysti oma lukunsa ja kokonaisuutensa. Emme muistaaksemme ole tehneet tarkempaa määrittelytekstiä tänne sivulle, koska koko määritelmän luominen siitä, mikä on "helluntailainen", on kauhean vaikeaa.

      On totta myös se, että kirjoittamani teksti helluntailaisuudesta ei väistämättä osu kauhean hyvin kaikkeen helluntailaisuuteen. Kirjoitan kuitenkin nuoremman helluntailaisuuden näkökulmasta, tarkemmin helluntailais-karismaattisuuden näkökulmasta. Ainakin isommissa seurakunnissa tuo ylistysparadigma on lyönyt itsensä läpi, koska se on nuorteniltojen mainstreamia. (Perinteisemmät kokoukset ovat sitten oma juttunsa, koska ne ovat voineet muuttua huomattavasti tai näyttää ihan samalta kuin 50-luvulla.) Tämä on vielä totta siinä kokonaisuudessa, mistä annoit prosenttilukuja; nuoret eivät stereotyyppisesti käy kauhean aktiivisesti rukouskokouksissa tai päiväkokouksissa, aamurukouksista puhumattakaan. Kun siis puhun ylistyksestä ja ylistyskulttuurista, puhun siitä osasta helluntailais-karismaattisuutta, joita tämä keskustelu koskee. Zoomaan siis ilmeisimmin nuorempaan (<30) väestönosaan.

      Kysymys siitä, onko ylistyspohdinta marginaalisen ryhmän kädenvääntöä, saa ainakin jotain perspektiiviä sillä, että tulee käymään vaikka Konferenssin nuorisokokouksissa tai YC:ssä. Ylistysmusiikki on täyttä mainstreamia. Samoin se on löytänyt tietään jo suurjuhlien "aikuisten" tapahtumiin. Eli voisi väittää, että puhutaan paljon muustakin kuin vain marginaali-ilmiöstä.

      Poista
  6. Näin se varmaankin on. Luonnollinen poistuma tekee tehtävänsä ;)


    Hyvää syksyn alkua sinne etelään.

    VastaaPoista
  7. YSTÄVÄT ON ILO YLISTÄÄ HERRAA JA KUN TÄMÄ TEHDÄÄN RAKKAUDSTA HERRAAN NIIN SE AVAA MEILLE TAIVAAN SIUNAUKSEN JA ON KERTOMUS SIITÄÄ KUN SOITETTIIN KANNELTA NIIN HERRAN HENKI LASKEUTUI JA TULI SANOMA .EIKÄ DAAVID SOITTANUT HARPPUA JA VOMAMKAS JUMALAN LÄSNÄ OLO ILMENI JA PAHA HENKI JÄTTI SAULIN .YSTÄVÄT YLISTETÄÄN JA PALVOTAAN HERRAA JA KIITETÄÄN JEESUKSEN VEREN VOIMASTA PELASTUKSEKSI JOKAISELLE JOKA USKOO JA JOTA MEIDÄN HERRAMME KUTSUU,KIITOS JA SIUNAUSTA,KEIJO

    VastaaPoista
  8. Aha. Että ylistysmusiikissa ei tarkoitus ei siis olisikaan ylistää Jumalaa vaan päästä kokemaan jotain? Päästä fiiliksiin?
    Niinpä. Niin minäkin sen olen koko lailla kokenut. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riippuu tietysti siitä, mitä hakee. Kun ajatellaan sitä, mitä helluntailaiset ajattelevat ylistyksestä, niin kyllä siinä on mukana tuo Jumalan ylistäminen. Toisaalta ylistyssessioon kuuluvat usein tunnekokemukset; ylistys, jossa ei tapahdu tunnetason asioita, on yleensä "kuiva" tai siinä ei tapahdu "läpimurtoa". Kuitenkin joku tilanne, johon ei sisälly "Jumalan ylistämistä", ei kovin helposti ole "ylistyshetki".

      Ylistysmusiikki on tietysti oma elementtinsä. Totta kai musiikki herättää tunteita. Voin täytenä pehmona tunnustaa, että kummasti Jonathanin ja Charlotten ensiveto Britain's Got Talent 2012 -showssa jaksaa vetää aina uudelleen käsikarvat pystyyn, kunhan sen näkee tarpeeksi harvoin. Samoin ylistysmusiikki on jonkinlainen sosiaalinen signaali ja symboli, jolla on oma emotionaalinen vaikutuksensa.

      Sitä en tiedä, voiko yleisesti sanoa, että ylistysmusiikin tarkoitus on päästä fiiliksiin Jumalan ylistämisen sijaan (miten jälkimmäinen sitten määritelläänkin). Ajattelen, että mukana on molemmat puolet, mutta niiden painottuminen on aika yksilö- ja seurakuntakohtaista.

      Poista