torstai 18. huhtikuuta 2013

Naiset seurakunnassa, osa 1: pastorius, mahdollisuudet, auktoriteetti ja ullakkopallisyndrooma

Naiset ovat puuhailleet helluntaiseurakunnissa yhtä sun toista viimeisen sadan vuoden ajan. He ovat evankelioineet, saarnanneet, opettaneet, todistaneet, perustaneet seurakuntia, tehneet lähetystyötä, tiskanneet ja keittäneet kahvia siinä sivussa.

Perinteisesti helluntailaisuudessa on ollut painotus, että pastorin on oltava mies. Samoin vain miehet voivat kuulua vanhimmistoon. Lisäksi löytyy vielä tiukempi marginaali, jonka mukaan nainen ei saa saarnata tai opettaa miehille Raamattua.

Maailmanlaajuisesti katsoen Suomen helluntailaisuus edustaa marginaalia. Muualla maailmalla naiset ovat olleet aktiivisia ties missä toimissa: pastoreina, vanhimpina ja jopa piispoina. Tämä on totta ainakin Yhdysvalloissa (Assemblies of God, Pentecostalism), Etelä-Amerikassa ja Afrikassa. Paras esimerkki lienee Yhdysvalloissa syntynyt Foursquare Church , jonka perusti Aimee Semple McPherson vuonna 1927. Ei liene yllättävää, että naisen perustamassa kirkkokunnassa ei keskustella siitä, voiko nainen olla pastori? Suomessa luterilaisuus on vaikuttanut helluntailaisuuteen voimakkaasti (myönnettiin sitä tai ei), joten merkitystä lienee sillä, että luterilaisessa kirkossa perinteisesti vain miehet saattoivat toimia pappeina.

Teoria: sovinismia vai teologiaa?

Jo ennen kuin aihekokonaisuuden kanssa on päässyt vauhtiin, joutuu turvautumaan heti käsijarruun. Keskustelussa täytyy muistaa, että kyse ei ole siitä, että suomalaiset miehet olisivat helluntaiseurakunnissa (ja muissa seurakunnissa) lähtökohtaisesti punaniskaisia sovinistipaskoja, joilla ei ole parempaa tekemistä kuin sortaa naisia (sellaisiakin toki löytyy). Moni katsoo asiaa nykyajan tasa-arvonäkökulmasta (johtajan sukupuolella ei ole merkitystä), ja käsittää tilanteet ratkaisevasti väärin. Kyse on paljon enemmästä: kyse on teologiasta ja raamatuntulkinnasta.

Ensin täytyy ymmärtää, että kristityille Raamattu on tärkeä kirja: koko tämä homma perustuu Raamattuun. Jos ihan vähän yksinkertaistetaan, niin vain siellä kerrotaan, mikä Jumala ylipäätään on, mikä tämä Jeesus on, ja mitä pelastus oikein on – suhteellisen keskeisiä asioita kristityille. Tästä syystä kristityillä on tapana ottaa vakavasti asiat, joita Raamattuun on kirjoitettu. Kun Raamatussa näyttää lukevan, että naiset eivät saisi olla pastoreita,[1] kristityt ovat usein todenneet, että ”jos Jumala näyttää ajattelevan näin, niin mitäs me olemme siihen puuttumaan”. Periaate on vähän sama kuin siinä, että jos Uusi testamentti sanoo pelastuksen olevan vain Jeesuksen kautta, niin se yleensä halutaan ottaa huomioon, kun aiheesta tehdään oppia.[2]

Toimintaa tärkeämmät tittelit

Hyväksytään siis, että asia on pohjimmiltaan teologinen. Kuitenkin mielenkiintoisena puolena on teologian, käytännön ja titteleiden kietoutuminen yhteen. 

Kaikesta maallikkoliikehengestään huolimatta helluntailaisuudessa vaikuttaa olevan tärkeää se, mitä titteleitä ja leimoja asioihin laitetaan. On suurin piirtein sama, mitä ihminen tekee, mutta se on kovasti tärkeää, millä tittelillä ihmistä kutsutaan. Nainen on tietysti voinut olla seurakunnalla hommissa, mutta hän on ollut ”evankelista”. Jossakin vaiheessa naiset pääsivät ”nuorisotyöntekijöiksi”, ja kehitys meni siihen suuntaan, että jossakin vaiheessa heitä alettiin kutsua ”nuorisopastoreiksi”. Ketään ei tietysti haittaa, jos nuorisopastori myös opettaa ajoittain myös päiväkokouksessa. Hänhän on vain nuorisopastori.

Kaikkea tietysti koristaa se, että reilu osa Suomen helluntaiseurakunnista on naisten perustamia. Joskus ne naiset ovat saaneet tehdä yhtä sun toista. Mukana saattaa olla sitä, että järjestäytymisen myötä tuli tarve tehdä teologiaa seurakuntaviroista. Sitä ennen ei ollut virkoja, joten peli oli auki kaikille.

Nainen ei tietysti ole saanut olla vanhimmistossa, koska vanhimmisto on se seurakunnan sisäelin, joka hoitaa johtamista. Joissakin harvoissa paikoissa asia on kierretty niin, että eri asioista vastuussa olevat naiset ovat mukana vanhimmiston kokouksissa, mutta heitä ei kutsuta ”vanhimmiksi”. Kenelläkään ei ole mitään ongelmaa asian kanssa, vaikka tässä ei ole mitään käytännön eroa siihen, että naiset olisivat vanhimmistossa. Mutta voi hyvänen aika sitä huutoa, jos naiset otettaisiin vanhimmistoon! Se olisi Ilmestyskirja ja Ilmestyskirjan peto nyt!

Mielenkiintoinen twisti kokonaisuuteen tulee tietysti lähetystyöntekijöiden kohdalla. Naisia on pitkin helluntaihistoriaa lähetetty maailman ääriin ja kolmeen ilmansuuntaan (Pohjoisessa on vähemmän hedelmällistä lähetyslääniä), eikä ketään ole häirinnyt se, että he ovat toimineet ihan oikeasti pastorin roolissa siellä, minne ovat menneet. Hehän vain täyttävät lähetyskäskyä, joten miksi me asiasta itkisimme? Kaiken lisäksi, hän on ”lähetti”, ei ”pastori”; sitä paitsi hän on silloin lähettävän seurakunnan vanhimmiston alaisuudessa. (Vanhimmistohan hänen toimintaansa kätevästi valvoo siellä Kenian pusikoissa.)

Funktio vai asema?

Jos naiset eivät saa olla pastoreina tai vanhimpina, niin mitä he sitten ovat puuhastelleet Suomen helluntaiseurakunnissa? Kaikkea muuta, eli kaikkea – ja kaikkea sitäkin, mitä pastorit ja vanhimmat. 

Kaikki on tietysti kovasti kaukana siitä, että naiset olisivat hiljaa seurakunnan kokouksissa (kuten 1. Kor. 14:34–35 perinteisesti tulkitaan). Hiljaisuus ei tule mieleen, kun naiset soittavat pianoa, hoitavat esilaulamisen, todistavat ja ajoittain myös saarnaavat (puhumattakaan kahvituksen järjestämisestä). On myös esimerkkejä siitä, että kun pariskunnan mies on pastori, nainen tekee ihan samoja asioita suurin piirtein samanlaisella panostuksella. Yksi harvoista asioista, joita naiset eivät yleensä saa tehdä, on ehtoollisen jakaminen. Tämä on useissa paikoissa varattu vanhimmistolle, joten naisia ei yleensä nähdä jakamassa leipää ja viiniä. 

Karismaattisten lahjojen kanssa asia menee tietysti monimutkaiseksi. Harvalla lienee ollut sanottavaa siihen, että naiset profetoivat tai rukoilevat. (Pitkään rukoukseen saa muuten sisällytettyä melko pitkän saarnan ihan vain ”kehotuksena meille kaikille”) Kuitenkin profetointiin jos mihin liittyy vallankäytön ulottuvuus: kun Herra minun kauttani jotain puhuu, niin siinä saarnaajankin valta totta vieköön kalpenee. Silti kukaan ei ole vaatinut, että naisten profetointia pitäisi rajoittaa.[3]

Kokonaisuudessa nähdään, että naisten toimintaa ei juuri rajoiteta. Kuitenkin heidän pääsyään esimerkiksi pastorin virkaan rajoitetaan. Tämä on suhteellisen eksoottista, koska naiset saavat kuitenkin tehdä kaikkia yksittäisiä asioita, joita pastorin virkaan kuuluu. Mitä eroa sillä ihan oikeasti on, että Rouva Jokinen tekee kaikki samat asiat kuin pastorikin – paitsi että hän ei ole pastori; tämä nähdään jotenkin kovasti eri asiana kuin se, että Herra Virtanen on virallisesti pastori.

Joissakin paikoissa käytännön ja tittelin erot huomataan, mutta tiedetään, että paljoa ei aina voi tehdä. Joissakin paikoissa osa väestä näkee asian niin, että naiset voivat toimia vapaasti myös johtavissa toimissa, ilman isoveljien virallisia ja valvovia testosteronisilmiä. On myös paikkoja, joissa naisia istuu vanhimmiston kokouksissa, käyttäen täysivaltaisesti mahdollisuutta vaikuttaa päätöksiin – he vain eivät istu siellä ”vanhimpina”. Kuitenkin lauma saattaa olla eri mieltä, ja naisen nimittäminen virallisesti vanhimmistoon saisi aikaan ydinräjähdyksen. Tästä syystä on turvauduttu kaksoiskäytäntöön, jotta johdonmukaisuuden kustannuksella on saatu aktiiveille mahdollisuus toimia. Ehkä siinä ajatellaan, että parempi näin, ja jääty odottamaan aikaa, joka on kypsä asian virallistamiselle.

Mikä on ”pastori”?

Osa kokonaisuudesta koskee sitä, mitä on olla pastori; mikä pastorin roolissa/toimessa on itsessään sellaista, joka voisi toimia selittävänä tekijänä sille, että nainen ei saa olla pastori? Itse liitän pastorin rooliin ainakin neljä tekijää: toiminta (mitä pastori tekee, mitkä ovat toimintoja, joita pastorin odotetaan ja sallitaan tekevän), odotukset (mitä pastorin roolissa olevalta odotetaan), auktoriteetti (pastorin asemaan sidottu auktoriteetti, joka tulee yksinkertaisesti siitä, että hän on pastori) ja päätösvalta (mahdollisuus vaikuttaa seurakunnan päätöksentekoon keskeisellä tavalla, koska hän on mukana monessa). Edelliset liittyvät myös vanhimman kuvaan, vaikka käsittääkseni kaksi jälkimmäistä (erityisesti viimeinen) korostuvat. 

Voisiko joku pastorin rooliin liittyvistä tekijöistä olla sellainen, että se selittäisi, miksi ajatusmallissa nainen ei saa olla pastori? Rooliodotuksia tuskin tarvitsee käsitellä, koska ne eivät suoraan liity asiaan. Samoin edellä olemme huomanneet, että naiset voivat tehdä käytännössä kaikkea sitä, mitä pastorikin tekee. Osaselitys voi löytyä valtakäsityksistä. Pastorin ja vanhimman rooliin kuuluu auktoriteetti seurakunnassa: heillä on valtaa ja vastuuta, sekä mahdollisuus vaikuttaa seurakunnalliseen päätöksentekoon.

Jos hetkeksi tarkastellaan asiaa vähän vinossa valossa, niin auktoriteetti ei aina määräydy aseman mukaan – erityisesti, kun kyseessä on vähemmän muodollinen yhteisö. Hyvät puhujat, väkevät karismaatikot, lavaleijonat ja muuten vain valovoimaiset persoonallisuudet voivat ohjailla seurakuntaa suhteellisen pätevästi, vaikka heillä ei olisi virallista valtaa. Tässä kohdassa ei silloin kysytä, onko tämä asennejohtaja nainen vai mies. Auktoriteetti ja päätösvalta kietoutuvat toisiinsa, ainakin jossakin suhteessa. On totta, että on vaikea tehdä päätöksiä, jos ei istu vanhimmiston kokouksessa, mutta jos on tarpeeksi vaikutusvaltaa, saa vanhimmistonkin mukailemaan omia linjauksiaan. Toisaalta voidaan sanoa, että tässä eivät ole kyseessä teoreettiset ja ideaalit valtasuhteet, vaan edellä esitettyä tilannetta voidaan paheksua.

Oma käsitykseni mukaan oleellinen syy naisten epäämiseen pastorin roolista on auktoriteettikäsityksessä: Raamatun nähdään sanovan, että nainen ei saa olla miehen yläpuolella hengellisessä auktoriteettisuhteessa. Sivujuonteena voi mainita, että useimmille miehille, jotka pitävät naispastoreita mahdottomuutena, ei ole mitään ongelmaa työskennellä naisjohtajan alaisuudessa muilla aloilla. Harvempi aloittaa pyhää sotaa siinä vaiheessa, jos hitsausfirman vuoropäällikkönä on nainen. Naisen auktoriteettiasemaa ei nähdä sinänsä ongelma, vaan se nähdään vain seurakunnallisessa kontekstissaan vääränä. 

Auktoriteettiselitykseen viitaten olen kuullut, että nainen ei voi olla vanhimmistossa, koska muut miehet olisivat silloin hänen kanssaan samalla tasolla. Nainen ei myöskään voi olla pastori, koska hän olisi auktoriteettiasemassa seurakunnan miehiin – tämä siis siitä huolimatta, että vanhimmisto olisi hänen yläpuolellaan. Kuitenkin nainen saa olla evankelista samassa seurakunnassa, vaikka hän tekisi melkein samat asiat kuin pastori. Lienee reilua kommentoida, että myös käsitys pastorin asemasta (suhteessa vanhimmistoon) ei ole aina kaikkein yksiselitteisin.

Ullakkopallit takaavat hengellisen laadun

Joskus auktoriteettisuhteet ovat enemmän totta paperilla kuin todellisuudessa. Joskus vain riittää, että ”kaikki vain tietävät”, että tietyt ihmiset ovat vanhimmisto, vaikka heitä näkyisi lavalla vain ehtoolliskokouksissa kuukauden ensimmäisinä sunnuntaina.

Kokonaisuudesta muodostuu kuva, että naiset saavat puuhata melkein mitä tahansa (paitsi olla pastoreina), kunhan heillä on joku nimellinen miesauktoriteetti heidän yläpuolellaan. Tämä saa olla niin nimellistä kuin vain mahdollista, mutta sitä sen täytyy olla. Naiset saavat seurakuntahierarkiassa tehdä, mitä tahtovat, kunhan heidän hierarkkiselta ullakoltaan löytyvät jotkut nimellisesti kirjatut pallit, jotka takaavat sen, että kaikki pysyy raamatullisena. Jos sanotaan asia vähemmän kauniisti, niin ”nainen, pussit pääsi päällä pyhittävät palvelutyösi”. Se on sitten ihan sama, mikä konkreettinen suhde tällä miesjohdolla on naisen toimintaan, eli ei ole mitään merkitystä, vaikka he eivät olisi edes ollenkaan perillä siitä, mitä nainen puuhastelee ja opettaa.

Nyt ei saa käsittää väärin, että minulla olisi jotain komplementarianistista teologiaa vastaan itsessään (miehellä ja naisella eri roolit mm. seurakunnassa). Tässä yhteydessä tarkoitan lähinnä sitä, että on oikeutettua kysyä, mitä nimellinen ”neiti XX toimii nyt herra XY:n alaisuudessa” todella siunaa, jos sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tekee kaikesta raamatullista? Tuskin.

Mielenkiintoista kokonaisuudessa on se, että pelkästään miesauktoriteettia korostamalla ei saada johdonmukaista käsitystä siitä, että nainen ei voisi olla pastori: jos esimerkiksi miehistä koostuva vanhimmisto olisi hänen yllään, hän olisi käytännössä heidän ”alaisuudessaan”. Tämä ei kuitenkaan käy päinsä. Jos tiivistän kokonaisuuden, niin helluntailaiset (siis ne, jotka ajattelevat, että nainen ei voi olla pastori/vanhin) perustelevat asian yksinkertaisesti Raamatulla; ”Jumala ei nyt vaan halua naisia pastoreiksi, tai että he olisivat miesten yläpuolella päättämässä. Ihan sama, miksi niin on, tai kuinka looginen kokonaisuudesta tulee, mutta näin vain toimitaan.” [4]

Marginaaliäänet: ”Nainen olkoon hiljaa – ainakin teoriassa!”

Helluntailiikkeestä löytyy myös ääniä (aiemmin enemmän), jotka sanovat, että naisen tulisi täyttää kaksi Raamatullista käskyä: olla opettamatta miehiä (kuten 1. Tim 2:13 on tulkittu) ja olla hiljaa kokouksissa (1. Kor. 14:34–35, johon viitattiin jo aiemmin). Jotkut miehet tahtovat, että tämä asia olisi selkeästi tällä tavalla. Kuitenkin, jos huomioni pitää paikkansa, moni tätä asiaa ajavista ei todella tarkoita, että nainen ei saisi tehdä mitään. He haluavat silti tarjota naiselle mahdollisuuden tehdä yhtä sun toista seurakunnassa. (Tietysti on niitä tapauksia, jotka tahtovat naiset lähinnä seurakunnan harmittomaksi sisustukseksi ja tiskikoneiksi lähetyslounaille, mutta he ovat käsittääkseni marginaalin marginaali.)

Marginaalisesta ajattelusta on tunnustettava yksi tärkeä asia: se on pidemmälle menevien vaatimustensa kanssa johdonmukaisempi kuin yleinen vaatimus, että pastorin tulee olla mies (joka perustuu suurin piirtein siihen, että 1. Tim. 3:2 sanoo, että seurakunnan kaitsijan tulee muun muassa olla ”yhden vaimon mies”). Se ottaa pidemmälle menevät lauseet huomioon, yrittää tulla toimeen niidenkin kanssa – vaikkakin nikotellen ja kiemurrellen.

Itsestäni näyttää, että kyse on enemmän Raamatun auktoriteetin puolustamisesta kuin käytännön järjestelyistä päättämisestä. Kun perinteisen tulkinnan mukaan Raamattu käskee naisia olemaan hiljaa ja opettamatta, niin on tärkeä olla sitä mieltä, että asia on näin. On tärkeää olla samaa mieltä Raamatun kanssa, ja korostaa Raamatun auktoriteettia. Kuitenkin tämä ei välttämättä näy kovin selkeästi, kun siirrytään teoriasta käytäntöön: naiset saavatkin tehdä yhtä sun toista seurakunnassa, kunhan vain kaikki kirkkain silmin vakuuttavat, että Raamatun käskyjä silti noudatetaan. Johdonmukaisuus loppuu siinä vaiheessa, kun kiertotiet otetaan käytännöllisiä. Jos siis – erityisesti aikaisemmin – nainen on opettanut seurakunnassa, hän on ”todistanut”. Kun sisar väkevästi todistaa Herrasta, niin eihän siinä kenelläkään ole pahaa sanottavaa. Hän ei ole virallisesti opettanut miehiä, mikä oli kiellettyä.

Helluntailaisuus painottaa voimakkaasti pragmaattisuutta: jos jokin asia toimii käytännössä, sen täytyy olla oikein. (Tietysti tämä kuorrutetaan kauniilla Kaanaan kielellä ja tilanteeseen sopivalla, hihasta varistetulla teologialla, jotta se saadaan kuulostamaan perustellulta, mutta se on jo toinen asia.) Jos vaikka ihmisiä tulee uskoon jonkun toiminnan seurauksena, se on osoitus siitä, että Jumala hyväksyy sen. Kun siis on huomattu, että jollakin naisella on armoitusta vaikka puhumiseen tai todistamiseen, niin olisi epähengellistä pitää hänet penkissä. Samoin se olisi vähemmän järkevää, koska naiset muodostavat seurakuntien enemmistön, joten olisi haaskausta jättää kokonaan käyttämättä enemmistön potentiaali seurakunnissa. Naisten hiljaisuutta painottavien on kuitenkin suoritettava tiettyjä väistöliikkeitä, jotta nämä sisarten hengelliset lahjat saataisiin käyttöön seurakunnan raamatuntulkinnan puitteissa.

Sivujuonteena voisi mainita, että tietysti on totta, että myös ulkomaisissa liikkeissä, jotka eivät salli esimerkiksi naisten opettamista, on omat sisäiset ongelmansa. Esimerkiksi, mitä tehdä, jos nainen saa opettaa lapsia ja nuoria, mutta ei aikuisia? Mihin vedetään raja? Grudemilainen ”nainen saa opettaa vain alle 18-vuotiaita tai naisia” sortuu kevyeen anakronismiin: esimerkiksi Jeesuksen (ja Raamatun) ajan juutalaisuudessa mies tuli täysi-ikäiseksi 13-vuotiaana. Tekninen rajanveto on vaikeaa, kun kulttuurit kohtaavat toisensa. Rajanvedon haasteet eivät ole vain suomalaisen helluntailaisen yksityisomaisuutta.

Jatkoa odotellessa

Ja mitä minä vielä sanoisin? Sillä minulta loppuisi aika, jos kertoisin kaiken mahdollisen naisten asemasta seurakunnassa, raamatunpaikkojen tulkinnasta ja kokonaisuuden nykytilasta. Koska kyseessä on kristillisen yhteisön sisäinen keskustelu, tulisi mielestäni perehtyä tarkemmin Raamatun tulkintaan ja argumentteihin, joita käytetään keskustelussa. Seuraavassa postauksessani mietin tilannetta hieman eteenpäin, ja tarjoan viisautta uhkuvan vastaukseni kaikkeen mahdolliseen. En lupaa mennä eksegeettisiin yksityiskohtiin, mutta lupaan ainakin viitata niihin, jotka ovat sen matkan kulkeneet. Stay tuned!

HUOMIOT

[1] Ensi viikon postauksessani lupaan luonnollisesti kertoa, mitä Jumala ajattelee naisista pastoreina.

[2] Kysymys siitä, onko Raamattu itsessään sovinistinen tai alistava tai muuta, kuuluu toiseen yhteyteen, eikä sitä ole mielekästä myllätä tässä.

[3] Profetoinnissa ylimenevät tapaukset ovat tietysti oma kokonaisuutensa, ja niihin on puututtu seurakunnissa eri tavoin: toisissa paikoissa tiukemmin, toisissa paikoissa ei ollenkaan. Tämä on kuitenkin oma aihealueensa.

[4] Tämä ei tarkoita, etteikö olisi mahdollista tehdä komplementaarista teologiaa, joka välttäisi näitä sudenkuoppia ja karhunrautoja. Päinvastoin. Sen sijaan väitän, että helluntailainen tapa tehdä tällaista teologiaa ei edusta suurinta johdonmukaisuutta.

KIRJALLISUUTTA

Helander, Eila. 1988. Naiset eivät vaienneet. Naisevankelistainstituutio Suomen helluntailiikkeessä. Suomen kirkkohistoriallisen seuran toimituksia 142. Helsingin yliopisto.

Kurki, Eija. 2005. Näkyvä ja näkymätön. Nainen Suomen helluntailiikkeen kentällä. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 262. Jyväskylän yliopisto.

21 kommenttia:

  1. Monille on vaikeaa ymmärtää, että kysymyksessä ei tosiaankaan ole sukupuoli vaan sopivuus tehtäviin.Vuosikymmeniä sitten kriteerit miesten kohdallakin olivat tosi tiukat, oman perheen hallitseminen, joka takoitti käytännössä,että mahdolliset lapset istuivat kokouksissa tukat kammattuna ja nenät niistettynä.Monet itkut on itketty, kun ei olisi mitenkään jaksanut aina lähteä istumaan ja kuuntelemaan tunnin sepustuksia korkeaveisusta.

    Paavalin ensimmäinen kirje Timoteukselle tulkittiin yks` yhteen, ja jos vieläkin tehtäsiin samoin, niin hiljaista olisi helluntaiseurakunnissa.
    Enemmän opetusta Raamatun tulkinnasta, sanon minä."Pekalopaikoilla" on ratkaistu aivan liian suuria asioita.

    VastaaPoista
  2. Ei ole kyse mies tai nais asiasta-vaan Sanan kunnioittamisesta!osmo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ... ja tätä ajattelua olen yrittänyt avata myös tekstissäni; kuten sanoin, keskustelu on teologinen, eli kysymys naisen asemasta on naisen pastoriksi tulemista vastustavalle ensisijaisesti kysymys Raamatun kunnioittamisesta. Kuitenkin olen avannut myös toista puolta, joka on käytännön epäjohdonmukaisuus "Sanan kunnioittamisessa".

      Poista
  3. Sanan kunnioittaminen on varmasti ihan hyvä asia, mutta jos haluaisi tietää millä perusteella ja mistä lähtökohdista Paavali on kirjoituttanut esim. sanat: "mutta en salli, että nainen opettaa," voisi sanan kunnioitus vielä lisääntyä.Timoteus kirjeen luku kaksi antaa oivallisen harjoituksen tekstin tulkinnasta...minkä sivuutan olan kohautuksella, ja minkä otan käytäntöön soveltuvaksi vuonna 2013. No Paavalihan perustelee naisen "alistamista" luomisjärjestyksellä, nainen mokoma antoi pettää itsensä, ja pelastuskin tulee vain lastensynnyttämisen kautta. Selityksiä: Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulossa ensi viikolla. Tässä muuten huomautetaan, että 1Tim2 sisältään yhden UT:n ehdottomasti vaikeimman tekstikohdan (nainen pelastuu lapsensynnyttämisen kautta), johon joku kommentaari heitti, että siihen olisi noin 120 eri tulkintaa. Tämä ei ole lähtökohtaisesti eksegeettinen blogi, joten en keskity tekstin tulkintaan ihan kauheasti (tekninen pyörittäminen tiputtaisi kolme neljännestä väestä saman tien kärryiltä), mutta jotain lupaan laittaa. Näin teaserina voisi sanoa, että asia saattaa olla vähän eri tavalla, kuin miltä se meidän silmäämme näyttää.

      Poista
  4. Ero pastorin ja naisen opettamisen välillä tulisi olla sama kuin se, minkä tulisi vallita pastorin ja jokaisen seurakuntalaisen välillä. Kaikkia seurakuntalaisia käsketään opettamaan toisiaan Kol. 3:16, mutta silti emme yhdistä tätä opettamista siihen mitä pastori pöntöstään julistaa. Eroavaisuudet ovat: (1) auktoriteetti. Pastori on asemaltaan seurakunnan edustaja ja päättäjä, joten jo pelkästään siinä virassa oleminen tekee hänen opetuksensa painavammaksi kuin muitten ihmisten sanomiset. Pastorin auktoriteettia voidaan korostaa siten, että varataan jokin tietty tasanne pelkästään pastorille, esim. saarnapönttö, kun taas muiden sallitaan puhua arkisimmissa tasanteissa. Tämä ei kuitenkaan ole mikään pakko; (2) mittavuus. Pastorin työhön ja toimeen kuuluu seurakuntalaisten opettaminen, ei vain minään sivuroolina, vaan he ovat päävastuussa seurakuntalaisten opettamisesta.
    Näitä eväitä soveltaen uskon eron pastorin ja naisen opetusten välille selkeästi maalautuvan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitän kommentistasi! Kuitenkin joudun huomauttamaan, että auktoriteetti ei ole aivan niin yksinkertainen asia, kuten yritin tekstissäni tuoda ilmi. Mittavuus ei myöskään ole niin yksinkertainen asia; tunnen johtavia pastoreita, jotka saarnaavat seurakunnassaan kerran kuukaudessa ehtoolliskokouksessa, koska seurakunnassa on niin paljon muita hyviä saarnaajia. Näin ollen mittavuus ei ole lähtökohtaisesti selkeää. On totta, että tietty vastuu kokonaisopetuksesta voi olla mukana, mutta toisaalta tiedän myös pastoreita, jotka eivät ihan oikeasti kommentoi kaikkia villejä näkemyksiä, joita seurakunnassa viljellään (mm. vierailevien puhujien toimesta). Tietysti tässä tulee ongelmaksi, onko ollenkaan mahdollisuutta puhua helluntailiikkeestä kokonaisuutena, erityisesti tällaisessa asiassa.

      On totta, että on seurakuntia, joissa pastorin auktoriteetti hahmottuu selkeämmin, ja pastorin opetustoiminta on paljon laajempaa. Kuitenkin pointtini on siinä, että kokonaisuudesta ei muodostu selkeitä kategorioita, vaan rajat ja reunat ovat ajoittain hyvin häilyviä.

      Poista
  5. Ihan mielenkiintoista pohdintaa aiheesta löytyy tällaisesta blogipostauksesta:
    http://rachelheldevans.com/blog/legalism-gender-roles-exhibit-c-piper-commentary

    Itse ainakin olen opetuksen lahjan saaneena nuorena naisena joutunut aika paljon kipuilemaan viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana siinä että opetustani arvostetaan tasan niin kauan kun se rajoittuu vain "naisiin ja alle 18-vuotiaihin" (lainaus tuosta postaamastani artikkelista). Ja samalla olen saanut seurata miten viereltäni on vähemmän kokeneita nuorempia miehiä nostettu isoihin vastuutehtäviin ja päiväkokouksen opetusvuoroihin samalla kun itselle tarjotut vastuut ovat olleet siellä kahvituspöydän takana.

    Aika kohtuullisen turhauttavaa on ollut kun Luojaltani saamia lahjoja ei nähdä missään arvossa, ja pääsen niitä harjoittamaan vain "pamppujen" silmiltä piilossa. Ja samaan aikaan yksi pitkäaikaisimmista työmuoto-tovereista (miespuolinen) käyttää vuodesta toiseen repliikkiä "nainen vaietkoon seurakunnassa" "humoristisena" läppänä.

    Ellei kyseessä olisi Jumalalta saatu kutsu niin rukkaset olisivat kyllä lävähtäneet naulaan vuosia sitten.

    -Saara-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tilanne kuulostaa erityisen ärsyttävältä -- ja tiedän, että en edes yritä sanoa "tiedän, miltä sinusta tuntuu", koska miehenä mulla ei ole pienintäkään käsitystä siitä, miltä tuollainen todella tuntuu. Siksi en myöskään lähde ehdottamaan jatkotoimenpiteistä; malleja on niin toisen posken kääntämisestä (annetaan asian olla, jotta voidaan tehdä mahdollisimman paljon asioita suututtamatta kaikkia) ja Jumalan kärsivänä palvelija olemista (on itse tekemättä mitään, mutta odottaa, että Jumala muuttaa tilanteen) aina temppelin puhdistamiseen asti (noustaan barrikadeille ja paljastetaan ihmisten epäjohdonmukaisuus). Itse voisin uskoa, että olisin paiskonut hanskoja naulaan jo moneen kertaan tuollaisessa tilanteessa. Tuollainen kasvattaa pyhitystä, mutta samoin varmasti turhautumista.

      Pieperin kokonaisuudesta voi sanoa, että homma olisi johdonmukaisempaa, jos naiset eivät osaisi lukea ja kirjoittaa (ainakaan kommentaareja).

      Mielestäni miehet tekisivät hyvin, jos eivät vitsailisi aiheesta. Huumori on joskus vakavaa: jos olet valtasuhteessa tai etuoiketetussa asemassa johonkin nähden, siitä ei parane kuittailla toiselle. Se ei ole kaunista eikä edes hauskaa, vaan yksinkertaisesti tyhmää ja julmaa. Voin suositella, että seuraavalla kerralla läväytät jotain suuntaan "älä käytä tuota, jos et ihan oikeasti tajua, mistä puhut; jos sinun palvelemistasi jatkuvasti yritettäisiin rajoittaa sinun palliesi takia, et varmasti pitäisi asiaa yhtä hauskana". Mielestäni kenelläkään ei ole liikaa sanottavaa, jos ei ole ensin ollut toisen asemassa, eli oletuksena on, että voi toimia vain keittiöympäristössä. (Jos ei sanomisesta opi, niin voit aina katsroida hänet, ja katsoa, millaista johtamisteologiaa hänen asemastaan syntyy. "Saisivat kastroida itsensä, nuo teidän kiusaajanne!" Sori pakollinen provo;)

      Poista
  6. Meilläpäin kävi vuosia sitten niin, että srk haki pastoria. Hakijoita oli muutama, alle 10. Yksi oli Isossa Kirjassa pari-kolme talvea opiskellut voimakastahtoinen nainen. Siinä oli kyllä sellainen ongelma, että hänellä ei ollut oikeastaan minkäänlaista johtamiskokemusta yhdestäkään pienpiiristä, solusta jne. Yhden sellaisen johtajana hän oli yrittänyt olla, mutta vaikka ryhmä koostui erittäin mallikkaista, vanhemmista uskovista, enimmäkseen naisista, ei homma toiminut edes muutamaa kuukautta. Kuitenkin hän haki pastorin paikkaa. Hän, joka ei ollut johtanut edes puolta vuotta mitään pientä piiriä, katsoi olevansa oikea nainen srk:n pastorin (ei johtava pastori) virkaan ja tehtävään. Valituksi hän ei tullut.

    Hän ei myöskään ollut niitä sisaria, jotka nähdessään kokoukseen tulevan selvästi huonompia polkuja kulkeneen naisen menisi tällaisen viereen tarjoamaa ystävyyttä ja tukea. Sehän jos mikä kertoisi todellisesta paimenen sielusta.

    Miksi kirkossa tehdyn tutkimuksen mukaan naiset olivat enemmän alttiita menemään erilaisten liberaalien selitysmallien taakse kuin miehet. Useampi kiisti neitseestä syntymisen ja vastaavia kristillisen uskon perustotuuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuollaisessa tilanteessa en ihmettele, että henkilö ei tullut valituksi. Kuitenkin mietin, että tuossa hänen sukupuolellaan ei ole merkitystä; ylimielinen asenne ei kysy sukupuolta.

      Tuosta liberaalijutusta on paha sanoa, kun en tiedä kunnolla kokonaisuutta; olen kyllä kuullut siitä. Asialla saattaa olla tekemistä sen kanssa, miten isoissa kirkoissa (näin maailmanlaajuisesti) suhtaudutaan Raamatun auktoriteettiin silloin, kun puhutaan naiskysymyksestä; jos asia ohitetaan sillä, että Raamattu ei ole auktoriteetti näissä asioissa, se voi aukaista oven myös pidemmälle viedylle kyseenalaistamiselle. On myös mahdollista, että asiaan liittyy muita tekijöitä. Pitää pohtia aihetta.

      Poista
  7. Tämä "naispapit ovat liberaalimpia" -argumentti ei mielestäni avaa ns. kausaalisuhteita eli varsinaisia syy- ja seuraussuhteita tyydyttävästi. Kansainväliset helluntaikirkot (mm. Assemblies of God ja International Foursquare Gospel Church) tunnetaan evankelikaalien keskuudessa avoimmimmasta suhtautumisesta naisten toimintamahdollisuuksiin (ei rajoituksia mihinkään virkaan), eikä kumpikaan liike ole erityisen tunnettu liberaaliudestaan. Päin vastoin.

    VastaaPoista
  8. Mielestäni yksi seikka, jota ei voi ohittaa, on naisten empaattisempi perusluonne. Kun tähän yhdistetään Raamatun ilmoitus, että nainen luotiin miehelle avuksi ja on ns. heikompi astia, syntyy riski ja se ilmenee hyvin kirkon nuorissa naispapeissa; kun opillisissa ja siis syntiin liittyvissä asioissa vedotaan tähän empatiaan, se saa vallan ja kirjoitettu sana unohtuu. Eli kun pitäisi nuhdella ja vetää rajaa oikean ja väärän välille, aletaan sääliä synnin tekijää ja syntiin kehoittajaa. Tällöin unohtuu Jeesuksen malli, jossa synnistä puhutaan suoraan ("viisi miestä sinulla on ollut ja se, joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehesi"), mutta anteeksiannon jälkeen sanotaan, että "mene äläkä enää syntiä tee".

    Mielestäni nainen kestää miestä heikommin yleisen, tämän syntisen sukukunnan mielipiteen painostusta. Kun koko jumalaton maailma runnoo arvojaan voimalla myös seurakuntia kohti, valitsevat naiset helpommin perääntymisen, koska naisten herkempi luonne ei halua riitoja, vaan rauhaa. Kuitenkaan Paavali ei kehottanut kohtaamaan väärien oppien opettajia empatialla, vaan seurakuntakurilla, näiden opettajien sulkemisella pyhien yhteyden ulkopuolelle.

    Nuori nainen, jonka Luoja on varustanut hyvin herkästi reagoivalla, empaattisella luonteella (jotta siinä iässä synnytettävät vauvat saisivat parhaan mahdollisen hoidon), ei mielestäni ole ykkösvaihtoehto silloin, kun srk hakee suunnannäyttäjää tässä yhä pimeämmäksi käyvässä maailmanajassa.

    Vähin, mitä paimeneksi (pastor) haluava nainen voi tehdä, on kysyä itseltään; olenko seurakunnassa niitä naisia, jotka kantavat huolta heikoimmista naisista seurakunnassa ja lähiympäristössä. Kannanko huolta ja teenkö työtä edes yhden todellisen syrjäytyneen naisen eteen? Vai kierrän heidät kaukaa ja odotan, että srk nimeää minut johonkin johtavaan virkaan, jossa voin seistä mukavasti mikrofonin takana?

    Itse olen mies, en johtavassa asemassa, mutta olen yrittänyt huomioida useita heikkoja (vielä minuakin heikompia) veljiä, joita Herra on seurakuntaan johtanut. Olen auttanut päihdehoidon järjestämisessä, majoittanut joskus hetkeksi kotiini, vienyt ruokaa ja vaatetta, kuluttanut varoja heidän tarpeidensa vuoksi, käynyt katsomassa heitä heidän ongelmiensa keskellä jne. En tavoittele vanhimman paikkaa srk:ssa, ei minusta siihen ole.

    Me tarvitsemme enemmän palvelijan mieltä, koska Ihmisen Poika ei tullut palveltavaksi vaan palvelemaan. Johtavaan asemaan pyrkimistä tarvitsemme vähemmän. Herra on voimallinen avaamaan ovia, koska kun Hän avaa, kukaan, toistan, KUKAAN ei voi sulkea.

    VastaaPoista
  9. Kommentti anonyymin viimeiseen kommenttiiin:

    Vaikka tunnetusti me naiset kestämme heikommin ’mielipiteen painostusta’ uskaltaudun asettumaan anonyymin ajatuksia vastaan.

    Sinulla on perin mielenkiintoinen kuva Jeesuksesta. Itse olen evankeliumeja tutkiessani tullut siihen tulokseen, että itse asiassa Jeesus oli hyvin empaattinen ihmisiä kohtaan. On totta, että Jeesus oli tietyissä tilanteissa hyvinkin suorasukainen, nuhteleva jos sitä termiä halutaan käyttää, mutta tämä ei poista Jeesuksen empaattista lähestymistapaa/ luonteenlaatua. Näyttää myös siltä, että Jeesus oli kaikkein tiukin fariseuksia kohtaan ja kaikkein empaattisin julkisyntisiä kohtaan. Niin, voiko sama ihminen olla tarvittaessa jämäkkä johtaja ja empaattinen kuuntelija ja jopa sielunhoitaja?

    Mielestäni sinulla on myös erittäin mielenkiintoinen kuva seurakunnan johtajuudesta. Itse näen johtajan yhtenä tärkeänä ominaisuutena juuri sen, että hän näkee ’heikkojen’, esim. syrjäytyneiden tarpeet. Onko esim. vanhimmiston ykköstehtävä on nuhdella tai julistaa lakia?

    Olen itse toiminut pastorina ja aion toimia myös tulevaisuudessa. Seurakuntayhteisöni on tunnistanut kutsuni ja siunannut sitä. En ole pyrkinyt johtajan tehtävään, jotta voisin seistä mukavasti mikrofonin takana, koska johtajuus ei todellakaan ole show’ta mikrofonin kanssa. Naisjohtajuudesta puhuminen ei tarkoita sitä, että täällä joukko vallanhimoisia naisia odottaa pääsyä vallankahvaan. Kysymys on siitä, että joukko Jumalan kutsumia naisia palvelee jo Jumalaa kaikenlaisissa tehtävissä. Olisiko jo aika sille, että srk-yhteisöt tunnustaisivat virallisesti naisten aseman seurakunnan palvelijoina, myös johtavissa tehtävissä? Jossain seurakunnissa tämä jo tapahtuu, mutta näköjään meillä on herätysliikkeenä vielä matkaa…


    Nuori nainen, jonka Luoja on varustanut hyvin herkästi reagoivalla, empaattisella luonteella,

    Pilvikki Viitanen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Päivikki, kirjoitit:
      ”Sinulla on perin mielenkiintoinen kuva Jeesuksesta. Itse olen evankeliumeja tutkiessani tullut siihen tulokseen, että itse asiassa Jeesus oli hyvin empaattinen ihmisiä kohtaan. On totta, että Jeesus oli tietyissä tilanteissa hyvinkin suorasukainen, nuhteleva jos sitä termiä halutaan käyttää, mutta tämä ei poista Jeesuksen empaattista lähestymistapaa/ luonteenlaatua. Näyttää myös siltä, että Jeesus oli kaikkein tiukin fariseuksia kohtaan ja kaikkein empaattisin julkisyntisiä kohtaan. Niin, voiko sama ihminen olla tarvittaessa jämäkkä johtaja ja empaattinen kuuntelija ja jopa sielunhoitaja?”

      Vastaan:
      -Kyllä sama ihminen voi olla ” jämäkkä johtaja ja empaattinen kuuntelija ja jopa sielunhoitaja”. Et ehkä kuitenkaan lukenut tarkasti tekstiäni. Emme me siitä kiistele, onko Jeesuksen luonteenlaatu empaattinen vaiko ei. Empaattisuus on erinomainen luonteenpiirre, kun se on oikeassa asemassa. Näin esim. antamassani esimerkissä vauvojen hoitamisesta. Sama pätee erilaisten heikkojen ja syntisten kohtaamisessa. Mutta jos empaattisuus saa hallita silloinkin, kun vedämme rajoja oikean ja väärän suhteen, olemme vaarassa. Minä kyllä mielestäni ilmaisin tämän hyvin selkeästi, mutta toistetaan se nyt: ”kun opillisissa ja siis syntiin liittyvissä asioissa vedotaan tähän empatiaan, se saa vallan ja kirjoitettu sana unohtuu. Eli kun pitäisi nuhdella ja vetää rajaa oikean ja väärän välille, aletaan sääliä synnin tekijää ja syntiin kehoittajaa.”

      Kirjoitit:
      ”Mielestäni sinulla on myös erittäin mielenkiintoinen kuva seurakunnan johtajuudesta. Itse näen johtajan yhtenä tärkeänä ominaisuutena juuri sen, että hän näkee ’heikkojen’, esim. syrjäytyneiden tarpeet. Onko esim. vanhimmiston ykköstehtävä on nuhdella tai julistaa lakia?”

      Vastaan:
      -En tiedä, luitko tekstiäni kokonaan. Siellä kerroin omasta suhteestani syrjäytyneisiin näin:
      ” Itse olen mies, en johtavassa asemassa, mutta olen yrittänyt huomioida useita heikkoja (vielä minuakin heikompia) veljiä, joita Herra on seurakuntaan johtanut. Olen auttanut päihdehoidon järjestämisessä, majoittanut joskus hetkeksi kotiini, vienyt ruokaa ja vaatetta, kuluttanut varoja heidän tarpeidensa vuoksi, käynyt katsomassa heitä heidän ongelmiensa keskellä jne.”

      Me tulemme kohtaamaan yhä voimakkaamman vaatimuksen sateenkaariväen suunnalta heidän erilaisten elämäntapojensa hyväksymiseksi. Prosessi on jo menossa ja -valitettavaa kyllä- nuoret naiset näyttävät olevan tämän prosessin, mukautumisen kärjessä. Jos kaivatte esiin Ristin Voitto –lehden homokeskustelua v. 2011 loppupuolelta (muistanko ajan oikein?), niin löydätte kahden eri naisen kannanotot homoseksikeskustelussa. Toinen heistä kirjoitti, ettei voi puhua homoseksuaalisuudesta seurakunnan linjan mukaisesti, koska tuntemansa lesbot ovat hänen ystäviään. Tässä näkyy selvästi empatia väärässä käytössä.

      Miten se menikään se, että Jeesus oli (ja on) syntisten ystävä, mutta synnin tuomitsija? Toinen naiskirjoittajista moitti homoseksuaalista elämäntapaa kritisoineet miehet määritellen heidät fariseuksiksi. Hän unohti, että Jeesus ei niinkään moittinut fariseusten opetusta, kuin elämätapaa (Matt.23:2-3). Ei homoseksi sillä muutu ei-synniksi, että joku fariseus pitää sitä syntinä. Fariseus on siinä asiassa silloin oikeassa, vaikka onkin jossain muussa asiassa väärässä.

      Poista
    2. Jos en ollenkaan väärin näe, niin tässä puhutaan nyt aika pahasti ristiin, ja vaikka olemme kristittyjä, kyseinen asia ei ole tavoiteltavaa (pun intended). Ensiksi; Pilvikki, ei Päivikki. Päivä menee pilveen, aurinko mailleen käy, mutta keskustelumme jatkuu.

      Toiseksi, Pilvikin pointti tuskin lienee siinä, ollaanko lepsuja rajojen määrittelyssä; enemmän uskon, että se on siinä, paljonko pastorin työstä on oikeasti rajojen määrittelemistä. Huomaa myös, että Pilvikki kommentoi sitä Jeesuksesta, minkä otit esille; painotit ”synnin saarnaamista synniksi”, kun taas Pilvikki painotti Jeesuksen pohjimmaista empatiaa. En kuitenkaan näe, että Pilvikki olisi missään vaiheessa väittänyt, että Jeesus empaattisena persoonana olisi löysäillyt opillisten totuuksien kanssa (erityisesti kannattaa lukea Jeesuksen vuodatuksia toisia sortaneista fariseuksista). Näin ollen hänen keissinsä on, että empaattinen ihminen voi olla myös jämäkkä. Jos Jeesus on tästä esimerkkinä, miksei se voisi olla totta myös ihmisten kohdalla? Myös naisten? (Alkuperäiseen tekstiisi, tiedän naisia, joita ei voisi vähempää kiinnostaa vaaleanpunainen vauva-bebe-tipi-tipi-nami-nami-hössötys, ja tiedän miehiä, jotka menevät sekaisin vauvoista. Vaikka voitaisiin sanoa jotain siitä, miten asiat yleensä ovat, se ei tarkoita, että kaikki miehet ja naiset noudattaisivat jotain stereotyyppiä.)

      Kolmanneksi, mitä tekemistä sillä on johtajuusasian kanssa, mitä sinä olet tehnyt heikkojen ja syrjäytyneiden kanssa? Eli jos syytät Pilvikkiä siitä, että hän ei ole lukenut tekstiäsi kunnolla, voisin huomauttaa, että luet hänen tekstiinsä sisälle jotain, mitä minä en ainakaan siitä löydä. Pilvikin väite oli, että pastorin ja vanhimman roolissa empatia on hyvin oleellista – ja että tämä on enemmän ykköstehtävä kuin nuhtelu ja lain julistaminen. Vastaat siihen korostamalla, että sinulla on läheinen ja lämmin suhde syrjäytyneisiin. Kuitenkin korostat, että et ole johtavassa asemassa. Mitä tekemistä siis sinun henkilökohtaisilla (vaikkakin erityisen mallikelpoisilla toimillasi) on sen kanssa, mitä Pilvikki sanoo? Hän puhuu johtajan ominaisuuksista, sinä puhut omista ominaisuuksistasi.

      Tuohon RV:n keskusteluun viitaten, en näe, että suhde homoseksuaalisuuteen noudattaisi väistämättä sukupuolirajoja. Tiedän kristittyjä antihomonaisia, ja tiedän kristittyjä miehiä, jotka suhtautuvat homoihin positiivisesti juuri empaattisista syistä. Sen syvemmälle asiaan tässä menemättä, koska johtajuus / naisten asema oli tämän keskustelun fokuksessa.

      Poista
    3. ” tässä puhutaan nyt aika pahasti ristiin,”

      Samaa mieltä. Kun olin juuri kirjoittanut, että ”Kyllä sama ihminen voi olla ’jämäkkä johtaja ja empaattinen kuuntelija ja jopa sielunhoitaja’ ”, niin kommentoit, että

      ”Näin ollen hänen (Pilvikin) keissinsä on, että empaattinen ihminen voi olla myös jämäkkä. Jos Jeesus on tästä esimerkkinä, miksei se voisi olla totta myös ihmisten kohdalla? Myös naisten?”

      Me emme siis kiistele siitä, kuuluuko hengellisen johtajan hyviin ominaisuuksiin empatian kyky. Ihan varmasti kuuluu. Minä kirjoitin havaintojani kirkon nuorista naispapeista, jotka ovat miehiä nopeammin hylkäämässä uskomme perustotuuksia. Tätä havaintoani ei Pilvikkikään kiistänyt. Sen sijaan uskonsisareni alkoi puhua tärkeysjärjestyksestä näin:

      ”Mielestäni sinulla on myös erittäin mielenkiintoinen kuva seurakunnan johtajuudesta. Itse näen johtajan yhtenä tärkeänä ominaisuutena juuri sen, että hän näkee ’heikkojen’, esim. syrjäytyneiden tarpeet. Onko esim. vanhimmiston ykköstehtävä on nuhdella tai julistaa lakia?”

      Noin Pilvikki kirjoitti, kun olin juuri kertonut hieman omasta työstäni joidenkin heikkojen veljien auttamisessa, heidän tarpeiden kohtaamisesta. (Olin sen kertonut, jotta ymmärtäisitte, etten ole täysin empatiakyvytön minäkään, vaikka parantamisen varaa on kyllä paljonkin, perusluonteeni kun on itsekäs).

      Empatia on tärkeintä silloin, kun on empatian paikka ja se on joka päivä. Rajojen vetäminen on tärkeintä silloin, kun on sen aika. Harhaopettajaa kun pitää Sanan mukaan varoittaa kerran tai kaksi ja sen jälkeen karttaa, siis sulkea pois pyhien yhteydestä. Kankaanniemi puolestaan kumosi perusteluni sillä, mitä tapahtuu USA:ssa. Minä puhun kyllä havainnoistani Suomessa. En tunne tilannetta USA:ssa. Täälläkään ei ollut mitään huolta entisaikojen evankelistasisarten suhteen. Heillä oli selvät näkemykset synnistä. Nyt sen sijaan vaikuttaa vahvasti siltä, että meidän teologikoulutetut naisemme pidättyvät tarkoin kritisoimasta kirkon puolen liberaaleja naisia ja heidän näkemyksiään. Lukisin mielelläni Pilvikin näkemyksen luterilaisen teologin, Rebekka Naatuksen mielipiteestä, kun tämä suosittelee evankelioivasta lähetystyöstä luopumista ja keskittymistä auttamistyöhön. Naatus pitää ”lähetystyötä aikansa eläneenä” (Kotimaa-lehti 04.01.2013). Kysyisin Pilvikiltä myös, että lukiko hän nuo kaksi mainitsemaani naismielipidettä RV:n palstalta taannoin?

      Mäenpää, kirjoitit:
      ” Tuohon RV:n keskusteluun viitaten, en näe, että suhde homoseksuaalisuuteen noudattaisi väistämättä sukupuolirajoja. Tiedän kristittyjä antihomonaisia, ja tiedän kristittyjä miehiä, jotka suhtautuvat homoihin positiivisesti juuri empaattisista syistä.”

      Homoseksuaaleihin ja muihin ns. seksuaalivähemmistöihin (kuten vaikkapa sadomasokisteihin, sadisteihin ja tirkistelijöihin) tulee ilman muuta suhtautua positiivisesti ja empaattisesti kuten kehen tahansa ihmiseen. Samalla heihin tulee suhtautua totuuden mukaan eikä unohtaa sitä, että jos he harjoittavat syntiään yrittämättäkään kääntyä pois siltä tieltä, he eivät pelastu edes olemalla mukana seurakunnassa, mikäli uskomme Raamattua. Rakkaus vaatii, että kerromme mitä Sana sanoo heidän synnistään. Niistä on tehtävä parannus.

      En muuten vastusta naisten teologiopintoja tai heidän työllistämistään seurakunnassa. Pilvikille toivotan suurta Jumalan siunausta hengellisessä työssä. Mutta koko srk:n johtajuuden antamista naisille on jotain, josta en itse innostu. Kyllä miesten pitää kantaa se vastuu. Siellä huipulla on joskus kovin tuulista (olen ollut hieman mukana vanhimmistotyössä ja hallituksessakin ed. srk:ssani). Yksi nuori vanhimmistossa ollut mies jäi pois srk:sta, koska sai liian paljon vastuuta eräässä vahvatahtoisten miesten väännössä ja uupui kokonaan. Häntä ei näkynyt sen koommin.

      Poista
    4. Anonyymi, olemme siis koko kopla samaa mieltä siitä, että empatian kyky kuuluu johtajien ominaisuuksiin. Hyvä.

      Itse en nähnyt mitenkään linkkiä siinä, että Pilvikki olisi viitannut mitenkään sinun tekemisiisi syrjäytyneiden kanssa. Jos tulkitsit hänen kommenttinsa väitteinä, että sinulla ei ole empatiaa, niin itse en nähnyt sellaista sävyä niissä. Jos yhtään lähden kehittelemään Pilvikin ajatusta, niin moni on varmasti kokenut hengellistä mäiskimistä vanhimmistojen ja hengellisten johtajien taholta, joilla on ollut kyllä kyky puuttua asioihin, mutta joilla ei ole empatiaa. Näin ollen empatian korostaminen ei nähdäkseni ole väärin. On huomioitava, että jokainen korostus tapahtuu kokonaiskentässä; kaikkea ei voi sanoa kerralla.

      Jos oikein huomaan, tämä keskustelu on edelleen merkittävästi ristiin huutelemista, koska yhdistämme asioita eri tavalla (pahoittelen rintamalinjojen luomisesta tällä retoriikalla, mutta mielestäni se vastaa myös tilanteen todellisuutta). Pilvikki ja minä korostamme, että empatia on tärkeää johtamisessa; jos siis naisilla on usein kykyä tähän (kuten itse korostat), en näe naisten johtajuutta ongelmallisena. Kuitenkin sinä yhdistät naisten empatian siihen, että he ovat selvästi liberaalimpia. Kyllä, en kiistä sitä, jos joku tutkimus sanoo, että naispapit ovat yleisesti ottaen miespappeja liberaalimpia; kuitenkin joudun huomauttamaan selittävistä taustatekijöistä. Perinteisissä luterilaisissa konservatiiveissa herätysliikkeissä, joissa korostetaan Raamatun auktoriteettia, on myös korostus, että nainen ei voi toimia pappina (näin Kansanlähetys, SLEY, lestadiolaisuus, Länsi-Suomen rukoilevaisuus); näin ollen näistä liikkeistä tulee vain miespappeja, jotka ovat yleisnäkemyksiltään konservatiivisempia. Ei liene yllättävää, että näiden liikkeiden parista ei tule paljoa naispappeja? Näin ollen voisin olettaa, että naispapeilla on vähemmän helposti takanaan historiaa herätysliikkeissä, koska tämä tausta ei rohkaisisi heitä pyrkimään papin ammattiin. Jos siis papeiksi tulevista naisista tällä logiikalla tulee suurempi osa muualta kuin konservatiivisista herätysliikkeistä, onko yllättävää, että heidän näkemyksensä ovat vähemmän konservatiiveja? Mielestäni ei. (Minulla ei ole tässä käsilläni tutkimusta pappien herätysliiketaustoista, mutta mielestäni esittämäni keissi ei ole mahdoton. Tietysti naisia tulee papeiksi myös näistä herätysliiketaustoista, mutta oletan, että he joutuvat tekemään enemmän töitä taustansa suhteen, ja oma traditio käännyttää heidän suunnitelmansa pois pappispolulta helpommin) Väitän siis, että viittaamasi tutkimus selittyy ratkaisevasti muilla tekijöillä kuin naisten yleisellä empatialla.

      Itse en edelleenkään näe, että päävastuu organisaatiossa tulisi olla miehillä, ainakaan perustuen siihen, että huipulla on tuulista. Siihen vaaditaan melkoista luonnetta ja kykyjä, ja nämä voivat olla riippumattomia siitä, onko henkilöllä kassit vai ei – kuten itsekin mainitsit kertomuksessasi nuoresta vanhimmistoveljestä.

      Pyyntö: voisitko kirjoittaa nimelläsi (tai ainakin nimimerkillä - gmail-accountin hankkiminen ei vaadi montaa klikkausta)? Se on suoraselkäisempää. Lisäksi jokaisen vastauksensa osoittaminen "Anonyymille" on aina vähän häiritsevää, koska ei lopulta tiedä, kenelle tässä on puhumassa.

      Poista
  10. Helluntailiike ja eräät muut hengelliset liikkeet, joiden seurakuntien johtajat ovat miehiä (esim. rauhanyhdistykset) ovat viime aikoina ryvettyneet seksuaalielämää koskevissa skandaaleissa. Herää kysymys, olisivatko tiettyjen helluntaiseurakuntien lapset olleet paremmassa suojassa, jos vanhimmistossa olisi ollut naisia? Olivatko helluntaiseurakuntien miespuoliset vanhimmat ja pastorit liian empaattisia niitä miehiä kohtaan, jotka eivät kyenneet hillitsemään seksuaaliviettejään?

    VastaaPoista
  11. Kohta "yhden vaimon mies" saattaa olla rajanveto kyseisenä aikakautena vallinneeseen mahdollisuuteen olla myös "monen vaimon mies".

    VastaaPoista