maanantai 10. maaliskuuta 2014

Kasvissyöjäuskovainen

Olin tässä jokunen aika sitten lounastamassa muuan opiskelijakaverini kanssa. Koska olimme juuri tulleet mielenkiintoiselta luennolta ja istuimme yliopiston ruokalassa fiksun näköisinä, niin sivistyneitä ihmisiä leikkiäksemme keskustelunaiheemme liikkuivat paljolti yhteiskunnassa, politiikassa ja niiden keskinäisessä suhteessa. Jotenkin päädyimme juttelussamme pohtimaan itsellemme vieraita poliittisia ajatuksia, ja tuo ystäväni niin monen muun opiskelijatoverini tavoin kertoi, että Kristillisdemokraattinen puolue on hänelle ideologiselta maailmaltaan todella käsittämätön. Vaikka en itse koe välttämättä kovinkaan vahvasti samaistuvani KD:hen, niin jotenkin vaikeasti mutisin jotain siitä, kuinka tulen kristillisestä taustasta ja sitä vasten kyllä tavallaan ymmärrän ilmiöiden tasolla montakin asiaa KD:n politiikassa.

En ole omassa elämässäni todellakaan mitenkään aktiivinen helluntailaisuudesta tai kristillisyydestä todistaja vaan pikemminkin suoranaisesti pelkään
ihmisten hylkäävän, menevän vaivaantuneeksi tai alkavan kohdella minua jonain uskovaisuuden stereotyyppinä. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, että usein mitään näistä vaihtoehdoista ei todellisuudessa tapahdu, vaan keskustelukumppaneideni reaktiot ovat vaihdelleet lähinnä neutraaleista ihmettyneisiin. Tämä lounasseuralaiseni taisi sijoittua jonnekin sinne ihmettyneiden laitaan, sillä en kuulemma vaikuttanut yhtään uskovaiselta siksi, että "välitän niin vasemmistolaisesti syrjäytyneistä ja olen ollut kasvissyöjä".

Siinä pöytäkeskustelussa taisin jotenkin naurahtaa huvittuneen ja vaivautuneen välimaastosta ja todeta, että kaipa meitä uskovaisiakin on monenlaisia. Mutta jälkeenpäin jäin miettimään tätä lounasta ja noiden esitettyjen luonnehdintojen suhdetta itseeni ja helluntailaiseen kristillisyyteen.

Ensiksikin vasemmistolaisuus, oikeistolaisuus ja kristillisyys ovat mielessäni muodostaneet sellaisen pyhän kolminaisuuden, joka on vaivannut ja kiehtonut minua koko opiskelujeni ajan. Yleisesti helluntailaisista ja politiikasta luulen, että aika moni meistä helluntailaisista tai kristillisistä kodeista tulevista on koti- ja seurakuntakasvatuksessaan omaksunut jollakin tavalla myönteisen asenteen Kristillisdemokraatteihin, ja tuota asennetta kannatetaan oman aikuistumisen myötä joko enemmän tai sitten vähemmän. KD:n "kristilliset arvot" ja niistä johdettu politiikka tuntuvat hyvältä monesta uskovaisesta varmaankin jo siksi, että siinä vastustetaan niitä asioita, joita kristillisyys on perinteisestikin vastustanut. Tarkoitukseni tässä ei ole kuitenkaan sanoa, että onko tämä huono vai hyvä asia vaan pikemminkin esittää, että moni saattaa kokea KD:n hyväksi ja siten "kristilliseksi" puolueeksi siksi, että KD ei kannata sukupuolineutraalia avioliittolakia miettimättä niinkään vaikkapa puolueen ulko- tai sosiaalipolitiikkaa tai sen sijoittumista mainitsemalleni oikeisto-vasemmisto -akselille.

On kuitenkin (ja ehkä myös paljon) niitä, jotka miettivät ja oman kokemukseni perusteella olen huomannut näissä ainakin kahdenlaista käyttäytymistä. Osa miettijöistä kokee puolueen ideologisen maailman kaikkine eri politiikan puolineen kotoisaksi ja siten pukee joko konkreettisesti tai henkisesti vähintään keskihintaisen ja hyvin istuvan pikkutakin ylleen. Toinen osa taas saattaa erehtyä tutkimaan liian pitkästi esimerkiksi sosiaalipolitiikkaa ja happamasti todeta, että KD:n puolueperiaatteisiin kirjattu periaate "ihmisen vapaus ja vastuu nivoutuvat erottamattomasti yhteen" tuottaa ainakin huono-osaisimmista huono-osaisimmille käytännössä sellaista yhteiskuntaa, että sitä voi olla vaikea nimetä hyvällä omatunnolla hyväksi tai välttämättä edes "kristilliseksi".

Ennen kuin sorrun tässä kirjoituksessa suurempaan poliittiseen paasaukseen, niin on sanottava, että itse ainakin jollain tapaa kuvittelen olevani polittiisesti sitoutumaton - ja jos ei sitoutumaton, niin ainakin sekava. Ihanteenani on ollut altistua erilaisille vaikutteille aina KD:sta Vasemmistoliittoon ja pyrkiä ymmärtämään sitä, että miten eri puolueisiin vakaumuksellisesti kuuluvat ihmiset voivat nähdä asioita niin eri tavoilla. Tällainen omakohtainen poliittisen sekavuuden kokeilu ei tosin ehkä vahvimmalla mahdollisella tavalla edistä sitoutumista yhteen puolueideologiaan, mutta toisaalta se on lopullisesti irrottanut minut siitä ajatuksesta, että "kristillisiä arvoja" edustava KD olisi aukottomasti se ainoa ja oikea puolue uskovaiselle.

Ja tästä yhden ainoan ja oikean-myytin murtumisesta päästäänkin siihen toiseen ajatukseen, joka mielessäni heräsi tuon yliopistolounaan yhteydessä. Toivon, että et lukijanani takerru nyt pelkkään kasvissyöntiin vaan yrität ymmärtää laajempaa ajatustani sen takana. Eli mikäli tuo lounasseuralaiseni ei ole ainoa laatuaan, niin vaikuttaa, että ainakin joissain piireissä me uskovaiset olemme tulleet tunnetuksi ryhmänä, joka ei kannata vasemmistolaista (sosiaali)politiikkaa eikä kasvissyö mistään eettisistä tai ekologisista motiiveista. Voihan olla, että lounasseuralaiseni oli vain yksittäistapaus tai tämä ongelma on ainoastaan omassa päässäni, mutta toisena skenaariona se tarkoittaa, että me uskovaiset olemme poliittisesti oikealla ja eettisinä arvoina pidämme jotain muuta kuin kasvissyönnillä usein ilmennettäviä tiettyjä ekologiseettisiä arvoja. Varmasti osa uskovaisista onkin oikeistolaisia lihansyöjiä enkä tiedä siitäkään, että onko se hyvää vai huonoa, mutta mielestäni ehkä hivenen rajoittunutta on se, että jos oletusarvoisesti uskovaisen ainoa poliittinen vaihtoehto on oikeistolainen lihansyöjä.

Voihan toki olla, että tuossa lounaskeskustelussamme vilahtanut uskovaisen stereotyyppi ei pidä paikkaansa ja oikeasti me uskovaiset olemme poliittisesti vallankin kirjava joukko ja minä ruikutan tässä aivan turhaan. Elämme myös maassa, jossa jokainen saa valita poliittisen kantansa aivan vapaasti ja jopa ilman minun mielipidettäni tuosta valinnasta. Mutta ehkä juuri siksi allergisoidunkin hieman retoriikasta, jossa joku yksittäinen puolue brändää politiikkansa kaikilta puolilta "kristilliseksi". Länsimaiset oikeistolaisia arvoja kannatavat valkoiset lihansyöjät kun yleensä eivät koe ongelmalliseksi kannattaa ajatusta ikuisesta talouskasvusta, sosiaalipalveluiden markkinoistamista, lihatuotannon tehostamista tai yksilön kallisarvoista vapautta korostavaa uusliberaslimin kaikkivoipaa ilosanomaa. Voi tosin olla, että se kaikki on hyvää ja oikein ja "kristillistä", mutta yhden hegemonisen totuuden yhdistyksissä yhteen totuuteen uskominen on helppoa usein siksi, että niissä eroavia ääniä ei juuri kuulu.

8 kommenttia:

  1. Melekosen sekava oli kirjotus - punanen lanka jäi kyllä jargonin sekaan. Ehkä sulla olis politiikassa tulevaisuutta! ;) Mielestäni kaikki stereotypiat ovat oikeutettuja, koska ne pitävät suurimmaksi osaksi paikkansa. Jos eivät pidä kohdallasi paikkaansa niin sitten kuulut vähemmistöön. En kyllä tunne varmaan yhtäkään vasemmistolaista kasvissyöjäuskovaista (molemmat samassa paketissa), joten siinä mielessä oikeistolainen lihansyöjäuskova -stereotypia ei edes ole stereotypia vaan toteamus! Stereotypiat jotka eivät pidä lainkaan paikkansa niin eihän niitä tarvitse ottaa itteensä? Mutta tämä taisi osua kohdalle... Terveisin, Oikeistolainen lihansyöjäuskova

    VastaaPoista
  2. Mustakin kirjoitus oli sekava, mutta siitä huolimatta oksensin sen tänne ja toivoin, että se jotenkin selkiyttäisi ajatteluani. En tosin tiedä, että kävikö niin, mutta ehkä mä joskus vielä pääsen kartalle omista ajatuksistani.. :)

    Ja ymmärränkö sua oikein siinä, että mielestäsi se, että et itse tunne yhtään vasemmistolaista kasvissyöjäuskovaa tarkoittaa sitä, että niitä ei voi olla olemassa?

    VastaaPoista
  3. Kiitos tästä kiinnostavasta ja selkeästä tekstistä! Olen lukenut viime aikoina paljon yhteiskunta- ja ympäristöfilosofiaa, ja miettinyt aivan samoja asioita. Herätyskristillisyyden ja poliittisen konservatiivisuuden yhteenliittyminen on erikoinen ilmiö, jota en osaa arvioida hyväksi tai huonoksi. Terveisin lihaa huonolla omallatunnolla syövä vasemmalle kevyesti kallellaan oleva hellari :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muuten, osuva tuo kuvauksesi, erityisesti tuo "lihaa huonolla omallatunnolla syövä" -osuus. Kummasti kuvaa aika montaa meitä, jotka jollakin tavalla tiedetään, että ei nyt ihan paras ratkaisu ole, mutta ainakin välimallin ratkaisussa koetaan huonoa omaatuntoa, jolla vähän sovitetaan syntejämme :D

      Poista
    2. Se on todella erikoinen ilmiö, josta on myöskin todella hankala edes saada oikein kunnolla kiinni.
      Mä oon ensiksikin yrittänyt päässäni kovasti jäsentää KD:tä johonkin muotoon, mutta en oo siinäkään oikein varmaan onnistunut. Kun osittain sen politiikan tausta on varmasti jossain suomalaisen yhteiskunnan kehityksessä, mutta osittain oon ajatellut, että vaikkapa se vapauden korostaminen liittyy jossain määrin kenties amerikkalaiseen kristilliseen oikeistoon. Lisäksi mielenkiintoinen on se ilmiö, jossa ehkä perinteisempi osa KD:tä ajaa politiikkaa, jossa suomalaisen yhteiskunnan tulisi valtiotasolla heijastella kristillisyyttä. Tämä näkyy mielestäni ainakin tässä paljon kohutussa sukupuolineutraalissa avioliittolaissa, jossa mm.Räsänen on perustellut kantaansa aika vanhatestamentillisellä retoriikalla siitä, että mikäli suomen kansa hylkää Jumalan lain tai jonkun vastaavan, niin yhteiskuntamme sortuu muinaisen tottelemattoman Israelin tavoin turmioon.

      Nuori KD-polvi taas tuntuu olevan tossa uskonnon ja valtion liitossa paljon liberaalimpaa, tai että siellä ajatellaan, että valtion lakien ei tarvitse heijastella jonkun yhden uskonnon/totuuden oppirakennelmaa. Mutta se porukka taas tuntuu olevan sosiaalipolitiikassaan (esim.sosiaali- ja terveyspalveluiden yksityistämisen ja markkinoistamisen kannattaminen tai sosiaaliturvan eri muotojen vastikkeellisuuden kannattaminen) niin oikealla, että oon aivan hämmentynyt siitäkin.

      Mutta en mä tasapuolisuuden nimissä kovin varauksetta sosiaalidemokraateistakaan tykkää ;)

      Poista
  4. Mulla on voimakas vastenmielisyys politiikkaa kohtaan, koska koen liian vaikeana hahmottaa ja ymmärtää mitä eri puolueet oikeasti ajavat ja miten ne ihan oikeasti eroavat. Jos olisi olemassa kristillinen vasemmisto niin kuuluisin siihen, mutta se mikä "vasemmalla" ei ole ateismia sisältyy mielestäni lähtökohtaisesti myös sanaan "kristillis-". Saattaapa olla että keskimääräinen (länsimainen) kristitty on käytännössä enemmän oikealla, puoueesta en ota selvää. Kaikkihan osaa sanoa mitä vastustaa, mutra huonommin selviää mitä ja miten puolustetaan/ asioita ajetaan. Koen olevani liian tyhmä ymmärtämään erilaisten ratkaisumallien kauaskantoisia vaikutuksia ja erilaisten ilmiöiden monisyistä taustaa, että mitenkä se yhteiskunta nyt sitten pyörii.. niinpä oon myös heittänyt politiikan osalta hanskat tiskiin heti kättelyssä, tärkein syy äänestää KD:a on se, ettei jaksa vätysmäisyyttään ottaa selvää olisiko joku toinen puolue sittenkin "kristillisempi". Tietoon ei tämäkään pohjaudu, mutta liitän kristillis etuliitteeseen sellaisia arvoja kuin kohtuullisuus, luomisvoiman arvostus ja lähimmäisenrakkaus (toisista huolehtiminen) ja näin ollen kuvittelen, että kristillisen puolueen pitäisi olla puolue joka pyrkii luomaan yhteiskuntaa jolla on (pitkälläkin tähtäimellä) varaa ja kykyä huolehtia heikommista jopa oman elinpiirin ulkopuolella, käytännössä arvostaa ja tukea kaikkinaista luomista (tiede, taide jne) ja pyrkiä siinä kaikessa kohtuullisuuteen ja tasapainoon.

    Uskoisin että pääsyy uskovien lihansyöntiin ei ole ekologisten ym syiden huonona pitäminen vaan ajattelemattomuus ja oma mukavuudenhalu, liha on hyvää. Jotenkin tuo kohtuullisuuden "hyve" saattaa olla kanssa mukana. Lihansyönti yms eivät ole niiin oleellisessa osassa, määräävinä tekijöinä, sen sijaan saatetaan harrastaa itsestään meteliä pitämätöntä kohtuutta. Ei ole tarvetta nimetä itseä jonkin kategorian alle, on vaan tyyppi joka syö joskus vähän lihaa, jos asiaan ei liity voimakasta halua liittyä johonkin ryhmään ko elämäntavan avulla vaan intressit on muualla.

    VastaaPoista
  5. Hieman ihmettelen kommentteja. Politiikkaa seuraavana, mutta siitä erillään olevana kuitenkin sanoisin, että ei KD sosiaalipolitiikassa mitenkään oikeassa reunassa ole. Heillä on varsin paljon painotusta heikoista huolehtimiseen. Ehkä eniten ns. oikeistopuolueista. Kuitenkin hieman eri näkökulmalla kuin perinteinen vasemmisto, joka korostaa yhteiskunnan vastuuta.

    VastaaPoista
  6. Kiitos kommentista!
    Oikea ja vasen on määritteinä aika laveita ja joskus mietin, että niitä käytetään tarkoittamaan ehkä jopa hiukan eri asioita, mikä saattaa olla totta myös noissa kommenteissa. Mutta missä kohtaa sun mielestä KD:n sosiaalipolitiikka ei ole oikeistolaista?

    Kun mä oon samaa mieltä siitä, että KD ei ole mikään äärimmäinen oikeistopuolue sosiaalipoliittisestikaan. Mutta mun nähdäkseni KD painottaa paljon esim.perheen vastuuta hoivassa, yksityistä sektoria ja "lähimmäisvastuuta", mitkä on musta aika kiistatta oikeistolaisia periaatteita (ja myös KD:n vahva subsidiariteettiperiaate on reaktiota vahvaa vasemmistolaisuutta vastaan). Kun jos ajatellaan, että sosiaalipoliittinen oikeistoaisuus tarkoittaa sitä, että ei painota heikoista huolehtimista, niin se on musta aika kapea käsitys sos.politiikasta. Kun mun päässä tällä sos.poliittisella oikeisto-vasemmisto-akselilla on kyse enemmän keinoista jakaa hyvinvointia ja valtion roolista siinä.

    VastaaPoista