Uhosin kevätpuolella,
että minun tarkoitukseni on mennä kasteelle ja liittyä
helluntaiseurakuntaan. Vaikka avoimesti tunnustan, että olen
kasteesta vähintään pihalla, päädyin silti omaehtoisesti
pihakasteeseen. Tietysti tarkoitus ei ollut jättää tätä kaikkea
lokakuulle, mutta ei sitten saatu aikaisemmin aikaiseksi. Vuodenaika
lisäsi tosin pienen määrän omaa ekstreme-eksotiikkaansa.
Kaksi viikkoa sitten lauantaina
kokoonnuimme rannalle pienellä kutsuporukalla. Mukaan sain kasan
läheisiä ystäviä ja kavereita, joiden kanssa halusin jakaa tämän
tempauksen. Kaikeksi ironiaksi mukana oli myös äitini, joka oli
melkein kolme vuosikymmentä sitten mukana kastamassa minua
ensimmäistä kertaa luterilaisen kirkon jäseneksi. Muiden mukana
olleiden nimiä en tässä kerro; jos joku tästä kiskoo
nenäonteloonsa vihanneksia, niin kiskokoot minun kanssani niitä ja
jättäkööt vieraani rauhaan.
Itse kaste
Tarkoitus oli suorittaa kaste vähän
tavallisuudesta poikkeavalla tavalla. Olin luvannut tutulle
pastorille jo vuosia sitten, että jos menen kasteelle, niin hän saa
minut kastaa (nyt se oli muodossa, että saa kastaa jonkun toisen
kanssa yhdessä). Kuitenkin kävi niin, että hänellä oli juuri
silloin muuta pakollista menoa, joten hän ei päässyt paikalle.
Alun perin olin päätymässä kahden
kastajan malliin, mutta sitten huomattiin, että meikäläisen
massakaudesta on vielä jäljellä vähän liian monta kiloa, jotta
se onnistuisi tuskattomasti. Eräs ystäväni harmitteli, että en
ollut lähtenyt mukaan ajatukseen, että kymmenen merenneidoksi
pukeutunutta naista kastaisi minut. Tästä sain siis ajatuksen, että
jos kuitenkin tämän ruhon kastamiseen tarvitaan lisäkäsiä, niin
voisiko puolet näistä kätösistä kuulua naisille? Pyysin kahta
naispuolista ystävääni mukaan kastajiksi, mutta toisella ei ollut
vaihtovaatteita mukana. Sain kuitenkin siihen sangen hyvän
miespuolisen kastajan mukaan, joten tätä toimitusta oli
suorittamassa kolme miestä ja yksi nainen.
Tunnelma rannalla oli erikoinen.
Ystäväni rukoili asiallisen rukouksen ja siunasi koko toimituksen.
Toinen oli opetellut varta vasten säestämään kitaralla ”Jeesuksen
nyt Jordanille” (HL 177), joten saimme perinteistä,
asiaankuuluvaa taustamusiikkia.
Kastamisen formaatti oli hyvin
yksinkertainen: jokainen kastaja otti yhdestä raajasta kiinni, ja
sen jälkeen he kantoivat minut kymmenisen metriä rantaviivan
viileämmälle puolelle. Kun oltiin tarpeeksi syvällä, yksi lausui
kastesanat pienen hytinän säestämänä, ja koko porukka upotti
minut veteen. Ja saivat he minut sieltä ylöskin.
Vedestä päästyämme suorimme
suorinta tietä saunaan. Sen jälkeen ilta jatkui naposteltavan ja
keskustelun merkeissä. Erityisesti helluntailaisuuden tulevaisuus
kirvoitti paljon pohdintaa. Sain helluntailaistervetulolahjaksi
Diktaattorin
käsikirjan, kolme rasiaa
kurkkupastilleja (niitä, mitä pitää kokouksessa imeskellä) sekä
runolla koristetun kortin.
Kaste kokemuksena
Mitä ajattelin veden alla? Muistan
ainakin muutaman asian. Ensiksi ennen veden alle painumistani mietin,
kastetaanko minut nyt Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vai
lisätäänkö siihen ”Kristukseen”. Ei lisätty. (Rannalla
rukouksessa asiasta oli tosin puhuttu, joten minut sitten kastettiin
siinä trinitaarisesti. Ei siis tullut ihan koko klassista litaniaa,
eli ei ”Oman suusi tunnustuksella ja näiden todistajien läsnä
ollessa kastan sinut Jeesukseen Kristukseen Isän, Pojan ja Pyhän
Hengen nimeen” – vai miten se menikään). Toiseksi mietin, jäikö
vasen varpaani pinnalle, eli upotettiinko minut nyt ihan kokonaan
(kuulemma varpaat olivat ihan kivasti pinnan alla, joten minulle ei
tarvitse tehdä oikeaoppisuuden varmistamiseksi varvaskastetta).
Kolmanneksi huomasin, että vesi on vilpoista, mutta ei se niin
jäätävää ollut. Neljänneksi näin, kuinka ruskean veden läpi
sumuinen päivä kajasti pinnan yläpuolella. Ja viidenneksi
yllätyin, kuinka nopeasti aika kului siellä veden alla. Hyvin
nopeasti sieltä singahdettiin takaisin pinnalle.
Olin jokunen vuosi sitten
tilaisuudessa, jossa eräs nuori meni kasteelle. Hän kertoi siitä
askeleena Jeesuksen seuraamisessa ja eräänlaisena päätöksenä
päästä lähemmäs Jumalaa. Ainakin ulkopuolelta katsoessa näytti,
että tilanne kosketti häntä hyvin voimakkaasti ja hengellisesti.
Sen sijaan omalla kohdallani tilanteeseen ei liittynyt suurempia
tunnekokemuksia: en ajatellut, että tämä olisi jotenkin askeleeni
lähemmäs Jumalaa. En lähtökohtaisesti kokenut suurempia tunteita
asian kanssa. Tämä oli ehkä hyvin luonnollisen tuntuinen osa
prosessia, jossa tulin helluntailaiseksi. Tämäkään ei suuremmin
tuntunut miltään, koska olen viimeiset vuodet lipunut kohti
helluntailaisuutta, ja olen alkanut hahmottaa itseni
helluntailaisena. Kaste ei omalla kohdallani muuttanut siis paljoa –
suurempi muutos voi olla siinä, että muut hahmottavat minut nyt
jollakin tavalla osaksi liikehdintää.
Epäkelpo muotoriitti vai
kelvollista hengellisyyttä?
Oma kasteeni
herättää muutaman kysymyksen: mikä on oikea motiivi mennä
kasteelle? Paljonko kasteesta pitää ymmärtää kasteelle mennessä?
En
peittele sitä, että tein päätökseni mennä kasteelle vain siitä
syystä, että voisin liittyä helluntaiseurakuntaan. Tähän ei
liittynyt ”kastetotuuden kirkastumista” tai helluntailaisen opin
ylivertaiseksi ymmärtämistä (työstin
helluntailaisten näkemysten
ongelmia täällä).
Kaikki tuli siitä, että pitkällisen pohdinnan jälkeen totesin,
että en yksinkertaisesti tajua kasteesta mitään – mutta harva
muukaan tajuaa. Siinä risteyksessä totesin, että voin yrittää
kairautua syvemmälle asiaan ja päästä mysteerin ytimeen, tai voin
vain vetää sillä, mikä tässä vaiheessa näyttää hyvältä. En
jaksanut viettää enää montaa vuotta tämän asian parissa, joten
päätin mennä kasteelle, että asiat menisivät eteenpäin.
Veljeni kommentoi
sitä ironiaa, mikä päätöksessäni on: en halunnut mennä
kasteelle ymmärtämättä, mistä siinä on kysymys, ja vain siksi,
että muut käskevät. Nyt kuitenkin menin kasteelle siksi, että
muut käskevät ymmärtämättä, mistä koko kasteessa on kyse.
Tunnustan ironian avoimesti. Elämä on joskus ironista.
Mielestäni tässä
tapauksessa kaksi kysymystä kietoutuu yhteen: oliko kasteeni
pelkästään pakollinen muotoriitti ilman sisältöä, ja
kastettiinko minut lopulta helluntailaisuuteen vai Kristukseen?
Joku voisi sanoa,
että kaste oli minulle vain sisällötön vesipesu, jonka otin siitä
syystä, että pääsisin hellariksi. Kuitenkin tämä olisi raaka
yksinkertaistus. Tämä oli vain se sysäävä päätös mennä
kasteelle. Tämän jälkeen aloin miettiä, että nyt kun olen
menossa kasteelle, mitä haluan sen tarkoittavan. Olen aikaisemmin
tajunnut, että en voi väittää, että ymmärtäisin, mistä
kasteessa on kysymys; joudun jättämään siis mahdollisuudeksi,
että siinä on jotain mystistä ja jotain jumalallista, mistä en
saa vain kiinni. Minun on siis suhtauduttava asiaan tämän kautta.
Kastepäätökseni nousi siis puhtaasta käytännön tilanteesta,
ilman suurempaa teologista merkitystä, mutta tämä ei tarkoita,
että se olisi koko käsitykseni kasteesta.
Tähän kokonaisuuteen liittyy kiinteästi se, paljonko kasteesta
pitää ymmärtää, jotta voi mennä kasteelle. Itse olen siitä
rehellisen pihalla. Syy tähän ei ole ollut laiskuudessa, vaan
siinä, että avoimen pohdinnan jälkeen olen ollut entistä pahemmin
pihalla. Kasteessa saattaa olla jotain enemmän ja yliluonnollista,
mutta en vain tiedä siitä enempää. Jätän sen siis avoimeksi.
Helluntailaisuudessa
on painotus, että kasteesta ja uskosta pitäisi ymmärtää jotain
ennen kastetta. Olisin kuulustelussa voinut ladella mahdolliset
helluntailaiset teoriat kasteesta ja ainakin suuren osan
asiaankuuluvista raamatunpaikoista ulkomuistista. Kuitenkaan tämä
ei tarkoita, että tajuaisin siitä jotain. Ilmeisesti
kuitenkin Jeesuksella ja alkuseurakunnalla oli joku ajatus sen
suhteen. Itse vain en voi väittää, että saisin siitä ajatuksesta
kiinni. Nyt siis on ainoastaan rehellistä todeta tietämättömyytensä,
mutta en pidä sitä ongelmana. Kaikkea ei tarvitse tietää,
sanoivat jotkut joskus uskonasioista. Ehkä tässäkin se voisi
päteä. Moni ajattelee, että riittää, jos kastettava on "henkilökohtaisesti uskossa". Sen ehdon pitäisi ainakin täyttyä, vaikka joku voisi sitäkin epäillä.
On totta, että en
olisi mennyt kasteelle, jos se ei olisi ollut pakollista. Tästä
syystä voidaan kysyä, kastettiinko minut helluntailaisuuteen vai
Kristukseen: jos liian suuri motiivi on seurakuntaan liittyminen,
onko tämä silloin kastetta seurakuntaan, ei Jeesukseen? Vastakysymyksenä on kuitenkin, mikä on oikea syy mennä kasteelle?
Riittääkö se, että ylipäätään menee kasteelle? Pitääkö sen
tapahtua oikeista motiiveista – ja jos ei, niin joutuuko sen
uusimaan? Lisäksi, kuka voi määritellä oikeat motiivit? Ihminen
voi kastehetkellä uskoa tekevänsä päätöksen täysin omasta,
vapaasta tahdostaan, mutta jälkeenpäin ymmärtää, että hänen
tarkoituksensa oli miellyttää muita, tehdä vaikutus johonkin
Erityiseen (ei viittaa Jumalaan, vaan esimerkiksi seurakunnan
kuorossa laulavaan nättiin blondiin) tai päästä osaksi porukkaan.
Vaikka kuinka korostettaisiin motiiviensa kaivelemista, ihminen on
itsepetoksen mestari. Lisäksi en usko, että kukaan voi olla aidosti
tietoinen kaikista motiiveistaan. Psykologiassa taistellaan, paljonko
ihminen voi ylipäätään tiedostaa motiiveistaan, mutta harva
väittää, että kaikkea sieltä kuitenkaan saataisiin pinnalle
(kognitiivisessa teoriassa tiedostamaton on vähän saavutettavampi
ja pienemmän putken päässä, kun taas psykodynaamikot hautaavat
suurimman osan tiedostamattomasta jonnekin Haadeksen perukoille).
Asian käsittely
alkaa muistuttaa jo alkuseurakunnan donatolaiskiistan
aikaisia taisteluja sakramentin pätevyydestä; tässä
vain erotuksena, että silloin mietittiin, vaikuttaa sakramentin
suorittajan usko tai uskottavuus sakramentin pätevyyteen, nyt
mietitään, vaikuttavatko kasteen ottajan motiivit kasteen
pätevyyteen. Eroina ovat
tietysti käsitykset sakramenteista, kasteen olemuksesta sekä
melkein kaikesta muustakin. Jotenkin ei olettaisi, että helluntailaisuudessa törmäisi vastaavaan keskusteluun, koska sakramentit ovat paljon pienemmässä asemassa herätyskristillisyydessä. Toisaalta tiukka rajanveto kasteen suhteen luterilaiseen suuntaan laittaa painoa kasteen merkitykselle.
Omalla kohdallani
näen vastauksen niin, että ongelmaa ei pitäisi lähtökohtaisesti
syntyä, koska vaikka päätökseni oli käytännön pakkoon
perustuva, lopullinen suhtautumiseni asiaan jättää sijaa
mysteerille ja Jumalalle – vaikka tästä puolesta olenkin
autuaasti ulalla. Kaste ei ole minulle puhtaasti vain pakollinen
märkäsiirtymä helluntailaisten maailmaan.
Nainen kastamassa
Minua oli kastamassa kolme miestä ja
yksi nainen. Normaalisti on ollut tapana, että naiset eivät kasta –
tai jos kastavat, niin korkeintaan naisia. Jos minut olisi kastanut
neljä naista, joku voisi suhtautua kasteeseeni jälleen kerran
vastahankaisemmin. Vaikka minua ei kastanut kymmenen merenneitoa,
tämä voi silti herättää joissakin närkästystä.
Naisten (tai tässä ”naisen”)
osallisuutta voi pohtia myös muista näkökulmista. Osaltaan se on
kannanottoa siihen, että mielestäni nainen voi olla osallisena
tällaisessa. Jos hyväksyn naisia ystävikseni, miksi en päästäisi
heitä kastamaan minua? Samoin tätä voidaan pitää
seurakunnallisena kannanottona: näen, että naisilla on paljon
annettavaa seurakunnalle niin virallisissa kuin epävirallisissakin
rooleissa. Kolmanneksi näen tässä mahdollisuuden paljastaa jotain
kulttuurin sokeita pisteitä: miksi jotakin loukkaa ajatus siitä,
että nainen olisi kastamassa miehiä? Onko se sopimatonta? Onko se
epäilyttävää? Onko se – mitä? Tämä on mielestäni hyvä
kysymys. Mielestäni siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Pyhä mysteeri ja ilkikurinen
protesti
Kun menin kasteelle, olin
ongelmallisessa välissä: toisaalta halusin mennä kasteelle, mutta
toisaalta minua on painostettu
kasteelle sen verran paljon, että luonto ei antanut periksi mennä
ihan normaalisti kasteelle. Mitä se olisi ollut? Markus menee
kasteelle seurakunnan sunnuntaikokouksessa, valkoisessa kaavussa, ja
kuoro laulaa taustalla ”Päättänyt olen seurata Herraa”. Siitä
otetaan pari valokuvaa ja laitetaan nettiin. Vähän ajan päästä
tieto päätyy niille, jotka ovat käännyttäneet meikäläistä –
rumasti tai vähemmän rumasti. ”Ymmärsi se Mäenpää nyt vihdoin
tämän kastetotuuden niin kuin se on Raamattuun kirjoitettu, ja
suostui nöyrtymään. Olimme me oikeassa.” Ei kiitos.
Miksi muiden ihmisten ajatuksista
tulisi ongelma? Harva voi väittää, että muiden ihmisten ajatukset
olisivat yhdentekeviä. Jos muut uskoisivat, että helluntailainen
kaste olisi vihdoin valaistunut minulle, minut ymmärrettäisiin
yksinkertaisesti väärin. Siinä jäisi oma, vuosikymmenen kestänyt
pohdintani pimentoon. Samoin siinä olisi mahdotonta esittää sitä
haastetta, jonka joudun itse nyt esittämään helluntailaiselle
kasteteologialle. Ja tietysti mukana on se, että se tuntuisi
pahalta. Jos sinut on raiskattu, voiko joku nähdä naimisiinmenon
sen myöntämisenä, että raiskaaja oli oikeassa? Vaikka ei, niin
tässä tilanteessa kokonaisuus olisi ollut niin. Nyt ei ole.
Suurempi kysymys tässä on, miten
jostakin pyhästä (tai mahdollisesti pyhästä) toimituksesta ja
avoimesta mysteeristä voi tehdä jotain sellaista, että siinä
näytetään keskisormea jollekin? Siihen tasapainoiluni ja ongelmani
keskittyvät. Ratkaisin asian kahdella tavalla. Ensiksi halusin
kunnioittaa toimitusta, mutta samalla tulkita sitä tavoin, jotka
vähän nirhaavat perinteisen ajattelun reunoja. Toiseksi en halunnut
kasteeseeni mitään elementtiä, joka olisi henkilöitynyt suoraan
jotakin ihmistä tai joitakin ihmisiä vastaan. Kaikki häröily oli
mukana itseni tähden, ei muita vastaan. Sain suhteeni kasteeseen
jollakin tavalla hoidettua, kun sain sen sovellettua noin.
Yksi lisätekijä on se, että
kulttuurille voi piikitellä, mutta en silti mielelläni kuittaile
Jumalalle. Jos tarkoituksellisesti poikkean kulttuurin vaatimuksista
ja kritisoin niitä, se ei vielä tarkoita, että minulla tarvitsisi
olla ongelmaa Jumalan kanssa. Tässä on jotain samaa kuin
huumorissa: voin nauraa kaverieni kanssa ylikarismaattiselle
puhujalle, joka riuhtoo ihmisiä maahan, mutta se ei vielä tarkoita,
että nauraisin kaatumisilmiölle – tai vaikka pitäisin siihenkin
liittyviä asioita kummallisina, se ei silti tarkoita, että
nauraisin Jumalalle. Asiasta tarkemmin vaikka täältä.
Mielestäni kasteeni elementit olivat
tässä suhteessa tasapainossa: toisaalta se oli tunnistettavasti
kristillinen kaste, ja toisaalta se onnistui olemaan edes ihan vähän
rajoja rikkova. Samalla se tapahtui hyvässä hengessä. Mukana oli
minulle tärkeitä ihmisiä, teknisistä asioista puhumista,
yhdessäoloa sekä vähän rukoustakin.
Seurakuntaan liittymisen pitäisi tapahtua ensi viikon viikonloppuna. Silloin olen siis virallinen hellari. En voi väittää, että jännittäisin. Mutta jännää se silti on.
Onnea bro
VastaaPoistaKiitän! =)
PoistaSiunausta ja kiitos vielä keskusteluista talvella NM:ssa. Jos sinä et ehkä tuntenut kasteessa kokevasi sen kummempia, niin joka tapauksessa ne keskustelut tulivat minulle hyvään paikkaan ja ne siunasivat. Sain sinulta arvokasta oppia.
VastaaPoistaPäädyin muuten teologiseen ja vielä suoraan maisteriohjelmaan. TE-keskuskin tukee. Diktaattorin toisen kirjoittajan Olii-Pekka Vainionkin luennoilla on tullut istuttua.
Kaikkea hyvää veljelle...
t. Nimimerkki Uloskutsuttu
Kiitos =) Ja mielenkiintoisia keskusteluja olivat, kieltämättä. Onnea teologisiin opintoihisi, siis! Siellä se jännyys vasta on.
PoistaAjattelinkin, että Vainio taitaa näissä piireissä pyöriä. En ollut väärässä ;)
Haha, tervetuloa kerhoon, veli Mäkinen! No niin. Päädyit kasteasiassa näköjään samaan kuin minä ihan kaikessa, mitä olen miettimään lähtenyt: mitä enemmän miettii niin sitä selvemmin tajuaa vain sen, ettei ymmärrä. No, hyvä puoli on se, että käytännössä elämää on silti elettävä varsin arkisista lähtökohdista ja että tässä arkisessa kontekstissa tuo Jumalan mysteerisyys jotenkin vaikuttaa/on. Musta on huojentavaa, ettei joku paljon analyyttisempi pääse kovin paljon puusta pidempään näissä hommissa, koska itse tuppaan syytellä järkeni vähyyttä siitä että mietintäni jäävät aina kovin pintapuolisiksi ja lopulta ratkaisen asiani lähinnä ymmärtämättömyyteni valossa. Sopii varmaan toivottaa siunausta tässä kohtaa :D
VastaaPoistaVoi anteeks!! Aito vahinko, Mäenpää!
PoistaJuu, en mä loukkaannu. Mä selviän kyllä, en ees kauheasti haudo tappamista enkä murhaamista ;) Ei vaan, nimet jos mitkä sekoavat.
PoistaTiedon ja arkielämän tasapaino on joskus kovin mielenkiintoinen juttu. Eksegeesi on ainakin jollakin tavalla omaa juttuani, ja tiedän, mitä se materiaalin penkominen olisi oikeasti tarkoittanut. Materiaalia on valtavasti, ja siinä on omat tekniset ongelmansa. Olisin sieltä varmaan saanut muodostettua ihan kelvollisen mielipiteen, mutta se ei olisi vaikuttanut millään tavalla päätöksen suuntaan ja olisi vienyt vuosia aikaa. Oma ongelmani ei ollut enää pitkään aikaan ymmärtämisessä, vaan toisaalta angstissa, toisaalta legitimaatiossa. Osaltaan se oli sitä, että kun oli väitetty, että tämä kyllä käännyttää, niin halusin kokeilla sitä. Seurauksena oli, että ei se näkemys kaikkein simppelein ole. Tästä syystä ymmärtämiseen keskittyvä suuntautuminen oli aluksi niin tärkeää -- ja siihen liittyvät ongelmat mys. Toisaalta kyse oli legitimaatiosta: miten voin lähteä toimitukseen, jota en ymmärrä ja johon liittyy negatiivisia mielikuvia? Ratkaisu löytyi siitä, että muutettiin kokonaisuutta niin, että sen mielikuvat eivät vaivaa, ja kytkettiin koko palikka tosielämän juttuihin.
Eli kyllä. Jännää tämä on =)
itse kävin kasteella ihan siitä syystä että halusin ja haluan edelleen :) seurata Jeesusta täysillä niimpä ihan Jeesuksen esimerkkiä seuraten halusin käydä myös itse kasteella. En minäkään mitään suuria kokenut mutta tunsin kuitenkin tehneeni oikein.
VastaaPoistasiunausta :)
Se on hyvä kuulla, että koet tuollaisen syyn ajaneen sinut kasteelle ja näet sen sillä tavalla mielekkäänä. Pidän heitä onnellisina, jotka pystyvät tällä tavalla asian hahmottamaan. Se on huomattavasti helpompaa ja iloisempaa.
PoistaKommentistasi inspiroituneena suollan tähän vähän aikaa tajunnanvirtaa viittauksestasi Jeesuksen esimerkin seuraamiseen. Tämä ei ole suoraa kommenttia sinulle, vaan lähinnä yleistä pohdintaa. Olen täällä varmaan messunnut aiheesta, mutta itselläni on vaikea hahmottaa Jeesuksen esimerkkiä jotenkin kauhean normatiivisena tuossa asiassa. Tai siis, jos mennään hetkeksi toiselle tasolle, niin voisin uskoa, että evankeliumien kirjoittajat sisällyttivät Jeesuksen kasteen evankeliumien alkuosaan myös siksi, että se tavallaan tuo yhteyden siihen elämään, joka varhaisilla kristityillä oli. He olivat kastettuja, ja heidän kuullessaan evankeliumia luettavan (harva osasi lukea) he samaistuivat Jeesuksen elämään. Kuitenkaan tästä on vaikea vetää, että tätä kohtaa olisi tarkoitettu normatiiviseksi – oli sitten kyse ihan vain historiasta tai evankeliumin tasosta. Toisaalta asiaa voi lähestyä myös niin, että kaikkien kristittyjen oletettiin olevan kastettuja, joten kysymys normatiivisuudesta ei ollut edes kysymys. Sitä ei tarvinnut miettiä, kun kaikki kuitenkin kastettiin.
Nyt ollaan jo aika kaukana postauksestasi, mutta toisaalta mietin, että kysymys juuri Jeesuksen esimerkin seuraamisesta kasteessa ja sen normatiivisuudesta on itselleni ongelmallinen siksi, että se nousee meidän aikamme kysymyksenasettelusta, ja sitä yritetään tunkea Raamattuun. Meillä ongelmana on se, että suuri osa väestä on kastettu lapsena, ja heitä ei välttämättä saa niin kauhean helposti aikuiskasteelle. Siitä syystä on jouduttu kehittämään argumentteja kahteen suuntaan: toisaalta siitä, että lapsikaste ei ole pätevä, ja toisaalta siitä, että uskovien kaste on se ainoa pätevä. Nämä "kaste on Jeesuksen seuraamista Jordan-virralle"-kommentit ovat aika paljon jälkimmmäistä.
Haasteeksi omalla kohdallani muodostuu, että miten tahansa alkuseurakunta hahmotti kasteen, heillä ei tunnu olevan ajatusta siitä, että Jeesuksen kaste toimisi normatiivisena esikuvana meidän kasteellemme (ellei sitten "vanhurskauden täyttämistä" tulkita jollakin jännällä tavalla redaktionaaliseksi viittaukseksi kristittyjen kasteeseen). Heillä oli vaikka mitä perusteluja, mutta siitä sarjasta en löytä tuollaista perustetta. Kuitenkin helluntailaisuudessa on kovin rakasta ajatella, että Jeesuksen esimerkkiä pitää seurata, joten siitä tulee hyvä argumentti aikuiskasteen puolesta. "Haluatko seurata Jeesusta? No seuraa häntä sitten kasteellekin!"
Kasteesi rikkoo hienolla tavalla helluntainormia, säilyttäen kuitenkin kaiken oleellisen raamatusta löytyvän. Toivottavasti tempaukset lisääntyisivät sillä nykyinen helluntai kaste kokoprosessina on tehty kohtuuttoman pitkäksi ja monimutkaiseksi(vrt.apostolit kastoi samassa tilaisuudessa, nyt jotain vuoden, parin päästä kääntymisestä).
VastaaPoista