HSU feat. Tuomas Havukainen
(Tämä kirjoitus on ensimmäinen tuotos siinä vierailevien kirjoittajien postauksien sarjassa, jossa aiomme pyytää erilaisia helluntailaisesta symboliuniversumista kiinnostuneita olioita kontribuoimaan blogiimme. Tuomaksen esittelyn löydät tekstin lopusta.)
Sotilaallisen voimankäytön
oikeutuksesta ja esivallan roolista turvallisuuden ylläpitäjänä
käydään ajoittain keskustelua kristillisissä piireissä. Ukrainan
kriisi on viime viikkoina kiihdyttänyt puolustuspoliittista
keskustelua, ja Venäjän Krimillä harjoittaman toiminnan
mahdollisia vaikutuksia Suomen turvallisuustilanteeseen on arvuuteltu
myös kristittyjen keskuudessa. Voimakkaimmat äänenpainot ovat
ennustaneet jopa suurvaltojen paluuta kylmän sodan aikaiseen
vastakkainasetteluun, jolloin Suomi luettaisiin jälleen osaksi
itänaapurinsa etupiiriä. Joidenkin helluntailaistenkin
Facebook-aikajanoilla on käyty mielipiteiden vaihtoa siitä, mitä
Ukrainan kriisi tarkoittaa Suomen kannalta. Lähtökohtana
keskusteluissa on useimmiten ollut, että puolustuskykyä tulee
kehittää ja pitää yllä, jotta tarpeen vaatiessa maata voidaan
puolustaa aseellisesti.
Tässä kirjoituksessa pohdin helluntai-kristillisestä näkökulmasta, millaisia jännitteitä voi liittyä kristittyjen suhteeseen maalliseen esivaltaan, joka tekee likaisen työn, eli käyttää fyysisiä voimakeinoja. Kristittyjen ja Raamatun suhteesta väkivaltaan, itsepuolustukseen ja sotaan voitaisiin kirjoittaa ystäväni Markuksen kastetekstien mittaisia pohdintoja, joissa käsitteiden määrittelyyn ja argumenttien analysointiin paneuduttaisiin perusteellisesti. Kuitenkaan tarkoitukseni ei ole tarjota tässä tekstissä perusteellista esitystä, joka ottaisi huomioon kaikki näkökulmat ja (raamatulliset) argumentit. Sivuan varmaan monia pasifismi-keskusteluun liittyviä keskeisiä kysymyksiä ja käsitteitä, mutta keskityn jännitteisiin, jotka joskus nousevat esiin keskustelussa kristinuskon suhteesta esivaltaan.
Tässä kirjoituksessa pohdin helluntai-kristillisestä näkökulmasta, millaisia jännitteitä voi liittyä kristittyjen suhteeseen maalliseen esivaltaan, joka tekee likaisen työn, eli käyttää fyysisiä voimakeinoja. Kristittyjen ja Raamatun suhteesta väkivaltaan, itsepuolustukseen ja sotaan voitaisiin kirjoittaa ystäväni Markuksen kastetekstien mittaisia pohdintoja, joissa käsitteiden määrittelyyn ja argumenttien analysointiin paneuduttaisiin perusteellisesti. Kuitenkaan tarkoitukseni ei ole tarjota tässä tekstissä perusteellista esitystä, joka ottaisi huomioon kaikki näkökulmat ja (raamatulliset) argumentit. Sivuan varmaan monia pasifismi-keskusteluun liittyviä keskeisiä kysymyksiä ja käsitteitä, mutta keskityn jännitteisiin, jotka joskus nousevat esiin keskustelussa kristinuskon suhteesta esivaltaan.
Helluntailaisuuden
suhde esivallan voimankäyttöön
Helluntailaisessa valtavirrassa (jos sellaisesta voidaan
puhua) ajatus pasifismista tai aseistakieltäytymisetä ei
käytännössä enää näytä olevan kovin keskeinen, sillä monet
esimerkiksi käyvät armeijan ilman, että asiasta nousisi suurempaa
meteliä. Tästä huolimatta myös helluntaipiireissä kuulee usein
ajatuksen, että kristityn ei tule hyväksyä eikä käyttää
väkivaltaa missään tilanteessa. Näin sanovat kristityt kuitenkin
ottavat ilolla ja kiitollisuudella vastaan palvelut, joita maallinen
esivalta (esim. armeija, poliisi, rajavartiolaitos) myös heille
tarjoaa, joskus fyysisiä voimakeinoja käyttäen. Armeija ja sen
aseet ovat ihmisten turvana, eikä puolustusmäärärahoja tule siksi
vähentää liikaa. Ukrainan kriisin kaltaiset tilanteet eivät
ainakaan vähennä Suomen armeijan merkitystä! Itse asiassa
puolustusmäärärahoja tulee lisätä, sillä sekä maa- että
ilmavoimilla on edessään suuria hankintoja. Poliisi puolestaan
takaa tämänkin asuinalueen turvallisuuden, ja onpa muuten hyvä,
että niillä on pamput ja ihan oikeat käsiaseet vyöllä täällä
Suomessa, jos vaikka tulisi joku tilanne... Rajavartiosto ottaa
kiinni laittomat maahantulijat metsistä ja taltuttaa huumeiden ja
aseiden salakuljettajat.
Sanotaan,
että esivalta
ei turhaan miekkaa kanna tässä langenneessa maailmassa. Ollaan siis
tilanteessa, jossa kristityt luottavat maalliseen esivaltaan, joka
tilanteen vaatiessa vaikka tappaa
(kyllä, poliisikin on koulutettu siihen, vaikka onneksi äärimmäisen
harvoin joutuu sellaiseen tilanteeseen Suomessa). Esivallan tarjoamat
hyvät ja ihmisten turvallisuutta takaavat palvelut otetaan vastaan,
mutta samalla sanotaan, että kristitty ei voi käytännössä
osallistua ainakaan kaikkien noiden esivallan muotojen toimintaan,
johon voi liittyä väkivaltaa. Poliisin rauhanomaiseksi mielletty
työ vielä ehkä menettelee, mutta ammattisotilaan ura ei tule
kyseeseen.
Sotilaallisen
voimankäytön oikeutus Boydin ajattelussa
Samantapainen
jännite tulee esiin arvostetun amerikkalaispastori ja -teologi Greg
Boydin 4.3. Reknew-sivustolla julkaistusta ja ajankohtaisesti
otsikoidusta tekstistä The Kingdom, Just War Theory, and Ukraine”.
Tekstissä Boyd pyrkii osoittamaan, kuinka ns. oikeutetun sodan
periaatteen siirtyminen kristilliseen teologiaan vääristi
kristittyjen suhtautumisen sotaan ja väkivaltaan. Alamäki alkoi
kristinuskon saadessa poliittista valtaa neljännellä vuosisadalla.
Yleisesti hyväksyttiin kirkkoisä Augustinuksen ajatus, että
kristitty voi ja hänen täytyykin käyttää väkivaltaa tilanteen
sitä vaatiessa. Poliittinen valta alettiin nähdä Jumalan
siunauksena, jolloin Jeesuksen esimerkkiä väkivallattomasta
elämäntavasta ja itsensä uhraavasta vihollisten rakastamisesta
alettiin pitää kertaluontoisena tapahtumana eikä enää kaikkia
kristittyjä
sitovana
esimerkkinä.
Boydin
tekstistä välittyy absoluuttisen pasifismin perusajatus: kristityn
ei tule missään tilanteessa käyttää väkivaltaa eikä osallistua
väkivaltaa tai pakkokeinoja käyttävään vallanpitoon. Boydin
mukaan on ongelmallista väittää, että oikeutetun sodan teorioilla
olisi mitään sanottavaa siihen, kuinka Jeesuksen seuraajien
tulisi
vastata vihollisilleen. Vastoin Augustinuksen näkemystä Uusi
testamentti on Boydin mukaan yksiselitteinen siinä, että
kristittyjen tulee seurata Jeesuksen esimerkkiä itsensä
uhraamisesta vihollistensa puolesta eikä ryhtyä väkivaltaan kosto
mielessään.
Mielenkiintoisen jännitteen Boydin näkemykseen
synnyttää se, että hänen mielestään on kuitenkin perusteltua ja
ongelmatonta pohtia sotien ja aseellisen väliintulon oikeutusta eri
kansakuntien näkökulmasta (viittaus ilmeisesti esim. Ukrainan
kriisiin). Uuden testamentinkin maailmassa oli selvää, että
maailman valtakuntia hallitaan ”miekan voimalla”. Näin ollen
joissakin tilanteissa voi olla hyödyllistä keskustella, mikä on
oikeutettua ”miekan käyttöä”, missä oloissa maa voi
oikeutetusti lähteä sotaan, millaisia taktiikoita on oikeutettua
käyttää sodassa jne. Boydin mukaan ei siis ole ristiriitaista
uskoa samanaikaisesti, että Jeesuksen seuraajan ei tule koskaan
ryhtyä väkivaltaan ja joissakin olosuhteissa kansakunnilla voi olla
viimeisenä keinonaan oikeus ryhtyä sotimaan.
Ottamatta tässä yhteydessä kantaa Boydin esittämään
historiankuvaukseen tai Uuden testamentin tulkintaan voidaan todeta,
että näkemys heijastelee samanlaista jännitettä, jota edellä
kuvasin. Voi siis olla äärimmäisiä tilanteita, joissa esivalta
(tässä armeija) käyttää voimakeinoja, siis väkivaltaa,
oikeutetusti. Kuitenkaan kristityn ei tule tuohon sinänsä
oikeutettuun voimankäyttöön osallistua, koska hänen esimerkkinään
on Jeesuksen väkivallaton elämäntapa ja itsensä vihollisten
puolesta uhraava rakkaus. Näin ollen siis on olemassa asioita, jotka
ovat oikeutettuja kansakunnille, mutta eivät kristityille, vaikka
nämä elävät osana noita kansakuntia. Boyd siis tarkoittaa
oikeutuksella tai oikeudenmukaisuudella jotakin sellaista, johon
kristityllä ei tule olla osaa eikä arpaa. Kuitenkin myös kristityt
saavat osansa tuon oikeutetun voimankäytön seurauksena
saavutetuista asioista, (silloin kun jotakin ylipäätään
saavutetaan), saattavat iloita niistä kiitollisina, eikä
kokonaisuudessa siksi ole etäisiä sivustakatsojia.
Boydin ja monen muun kristityn ajattelijan edustama
näkemys vaatii tiettyä absoluuttisuutta, jossa luovutaan
ajatuksesta ”turvallisuudesta, jonka esivalta takaa” ja tyydytään
siihen, että maailmassa vallitsevat maailman lait, joihin kristityn
ei ole syytä toiminnallaan puuttua. Tällöin kiitellään Jumalaa
varjeluksesta hyvinä aikoina ja nähdään rukous ainoana
vaihtoehtona huonoina aikoina. (Rukouksen lomassa saatetaan lisäksi
pohtia, onko meneillään oleva sota oikeutettu vai ei.) Herää
kuitenkin kysymys, mitä hyötyä on edes pohtia asioiden oikeutusta,
jos maailman tapahtumien oikeutuksella tai oikeudenmukaisuudella ei
kuitenkaan ole kristittyjen oman toiminnan kannalta mitään
merkitystä. Ja toisaalta voidaan myös kysyä, millä perusteella
kristityillä on oikeus ajatella, että heidän ei toiminnallaan
tarvitsisi reagoida ympärillä tapahtuviin pahoihin asioihin
silloin, kun keinoista vain viimeiset ovat jäljellä? Kysymys on
oikeutettu, vaikka siihen toki voidaan vastata, että väkivalta tai
tappaminen eivät koskaan ole oikeita ratkaisuja.
Näkemysten
johdonmukaisuudesta
Jos
absoluuttinen näkemys otetaan kirjaimellisesti, kristitty ei voi
toimia sotilaana eikä missään muussakaan ammatissa, jossa tämä
voi joutua käyttämään väkivaltaa. Näin ollen poliisin,
rajavartijan tai vaikkapa vartijan ja turvamiehen ammatit eivät ole
mahdollisia.
Boyd
tehnee käytännössä eron USA:n armeijaan kuuluvan sotilaan ja oman
kirkkonsa vartijana toimivan henkilön välille, mutta voidaan kysyä,
kuinka oikeutettu tuo erottelu on, jos kaikesta väkivallasta
pidättäytyminen on ihanteena, jota kohti pyritään. Samoin voidaan
kysyä, millä perusteella suomalainen helluntailainen ajattelee,
että uskova voi toimia poliisina, mutta ei sotilaana? Onko
erilaisten esivallan piirissä olevien roolien arvottaminen
kristillisestä näkökulmasta perusteltua? Jos näin ajatellaan
olevan, tarvitaan selkeät perusteet, joilla jako tehdään. Työn
väkivaltaisuus kun on kovin suhteellista: TV:stä tuttu leppoisa
kuopiolainen poliisiyksikkö voi periaatteessa
joutua Kuopion torilla tulitaisteluun huumekauppiaiden kanssa
samalla, kun ”perinteisen tappajan koulutuksen” saaneet jalkaväen
sotilaat etsivät kadonnutta dementiapotilasta Keski-Suomen metsistä.
Täytyy muistaa, että monissa muissa maissa tulitaistelut ovat
poliisin ja rajavartijan työssä lähes arkipäivää.
Joskus
jaottelu ”kielletyn sotilasuran” ja ”sallitun poliisiuran”
välillä vaikuttaa perustuvan lähinnä emotionaalisiin syihin.
Jos taas ajatellaan hiukan suhteellisemmin maallisesta
esivallasta, pidetään edelleen yllä ajatusta ”turvallisuudesta,
jonka esivalta takaa” yksilöille ja uskotaan, että tuota
turvallisuutta voivat myös kristityt omalta osaltaan olla
takaamassa. Tämä näkemys ei tietääkseni edellytä
yltiönationalistista ideologiaa tai sotimisen ihannointia,
kritiikitöntä suhtautumista esivallan toimiin saati kaikenlaisen
väkivallan ja pakkokeinojen hyväksymistä esivallan nimissä tai
muutoin. Yksinkertaisuudessaan kysymys lienee siitä, voidaanko
ajatella, että kaikki väkivalta on samanarvoista ja aina väärin
ja samalla kuitenkin pitää tiettyä väkivaltaa oikeutettuna,
kunhan likaisen työn vain hoitaa joku muu. Loogista olisi joko 1)
pitää kaikkea väkivaltaa poikkeuksetta perusteettomana ja pitää
siksi keskustelua esivallan voimankäytön oikeutuksesta kristittyjen
kannalta turhana tai 2) todeta väkivallan olevan yleisesti ottaen
väärin ja toimia sen välttämiseksi, mutta samalla todeta, että
esivalta harjoittaa voimankäyttöä oikeutetusti tietyissä
tilanteissa, eikä kristittyjen toimintaa tuon esivallan rooleissa
tule perusteettomasti rajoittaa. Rusinoiden poimiminen pullasta on
helppoa, mutta se ei välttämättä ole johdonmukaista.
Tuomas Havukainen
Kirjoittaja on helluntailainen Uuden testamentin eksegetiikan opiskelija ja nuorisopastorin aviomies, jonka kiinnostuksen kohteita ovat mm. Vuorisaarnan etiikka, pasifismi, Just Peacemaking Initiative, ekologia sekä lähes kaikki, mikä liittyy jotenkin historiaan.
Tuomas Havukainen
Kirjoittaja on helluntailainen Uuden testamentin eksegetiikan opiskelija ja nuorisopastorin aviomies, jonka kiinnostuksen kohteita ovat mm. Vuorisaarnan etiikka, pasifismi, Just Peacemaking Initiative, ekologia sekä lähes kaikki, mikä liittyy jotenkin historiaan.
Boydin ajattelua kuvastaa myös hänen vastauksensa kristitylle yliopiston rehtorille, joka kysyy, miten hänen tulisi Jeesuksen seuraajana suhtautua pyyntöön palkata kampukselle aseistettu vartija (osoite alla). Boyd myöntää, että kysymys on haasteellinen absoluuttisen pasifismin näkökulmasta ja esittää sarjan jatkokysymyksiä todeten olevansa taipuvainen ajattelemaan, että kyseinen johtaja ei olisi itse vastuussa palkatun vartijan mahdollisesti käyttämästä tappavasta väkivallasta, koska palkatessaan tämän hän vain toteuttaisi yhteisönsä toiveen. Lisäksi Boyd toteaa, että uskovainen ei myöskään toimisi tekopyhästi, jos hän esimerkiksi soittaisi poliisille tilanteessa, jossa hänen kotiinsa murtaudutaan, vaikka hän tietää, että poliisi saattaisi käyttää väkivaltaa murtautujaa vastaan. Tämän Boyd perustelee Paavalin viittauksella esivallan voimankäytön oikeutukseen (Room. 13:1–7) ja siihen, että kristittyjen tulee olla sille alamaiset. Boydin ajattelussa on selvää, että kristitty ei voi itse toimia (tappavaa) voimaa käyttävän esivallan piirissä, koska mm. Room 12:17–21 kehottaa rakastamaan vihollisia ja kieltää kristittyjä kostamasta vääryyttä. Tietyt valtion virat uskovaisen tulee unohtaa.
VastaaPoistahttp://reknew.org/2014/04/non-violence-and-police-protection/
Tuomas Havukainen
(Suomalais)helluntailaisessa teologiassa älä tapa -käskyn sisältö on toinen kuin Mooseksen aikaisille juutalaisille tai tämän päivän messiaanisille Israelin juutalaisille oli ja on. Täällä se on merkinnyt ehdotonta aseista luopumista. Sitä ei Mooseksen käsky merkinnyt. Se kielsi omatoimiset tappamiset, ei oman kansan puolustamista rosvoilta ja vihollisilta. Ääritapaus lienee helluntailainen poliisi, joka kieltäytyi virka-aseen kantamisesta. Siis sen "miekan", jonka Paavali sanoi olevan esivallan ase. Tiukimman linjan uskova pasifisti olisi looginen, jos ei missään tilanteessa hyväksyisi poliisin kutsumista paikalle. Onhan riski, että joku kuolee, onhan poliisilla ase, miekka.
VastaaPoistaAseista itse aikoinaan kieltäytynyt puhuja helluntaiseurakunnassa puolusti puheessaan Israelin oikeutta puolustautua. Mutta siihenhän tarvitaan ase, josta kunnon hellari on perinteisesti kieltäytynyt. Ristiriita.
VastaaPoistaNämä ristiriidat ovat aina sympaattisia. Eli on ihan OK ja siunattua, että Israel ampuu tonnitolkulla lyijyä vastapuolen niskaan, mutta samalla on väärin, jos itse kristittynä tarttuisi lyijynsylkijään. Olisiko se siunattua, jos lähtisi Israelin armeijaan vapaaehtoiseksi ja lähtisi kunnon jerusalemilaisella raskasmetalliheittimellä ammuskelemaan Israelin rajan toiselta puolelta tulevia? Aikamoisia dilemmoja monelle, mutta kyllä näihin yleensä saadaan ihan luovia ad hoc -vastakehitelmiä.
Poista